Sökning: "principals"

Visar resultat 26 - 30 av 877 uppsatser innehållade ordet principals.

  1. 26. Inte utan min rektor!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Hammar; [2023]
    Nyckelord :Principals pedagogical leadership; consensus; special educational issues; the role of the special educator; special educational process competence.; Rektorers pedagogiska ledarskap; samsyn; specialpedagogiska frågor; specialpedagogens roll; specialpedagogisk processkompetens.;

    Sammanfattning : Färväntat kunskapsbidrag Studien syftar att bidra med kunskap om hur rektorer och specialpedagoger uppfattar fenomenen specialpedagogiska frågor, specialpedagogens roll och processkompetens samt med kunskap om hur tidigare forskning, litteratur och skolans styrdokument beskriver fenomenen. Frågeställningar 1. LÄS MER

  2. 27. MOT ALLA ODDS? : En studie avgymnasierektorers ledarhandlingaroch agens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Alvunger; [2023]
    Nyckelord :ledarhandlingar; agens; rektor; gymnasieskola; marknadiserad skola;

    Sammanfattning : In the marketized school system in Sweden, upper secondary schools compete for students. The principal is responsible for the school and the principal’s leadership actions are crucial for school and staff development. LÄS MER

  3. 28. Fritidshemmets inkludering i arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa : Fast man är liten är man minst lika viktig som en stor - Nalle Puh

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Doverhag; Mia Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; preventive work; student health team; School-age educare; Health promoting work; cooperation.; Psykisk ohälsa; förebyggande arbete; elevhälsan; fritidshem; hälsofrämjande arbete; samverkan;

    Sammanfattning : School-age educare centers have an important environment where children spend a significant part of their time. The school-age educare center’s preventive work is based on different methods and strategies.An integrated and inclusive pedagogy promotes positive relationships between children and increases their sense of belonging. LÄS MER

  4. 29. Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete i skolan : En kvalitativ studie om det praktiska genomförandet och rektorers uppfattning om värdet av det för lärare och elever

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Pernilla Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :health factors; organizational and social work environment; promote; school climate; teachers; friskfaktorer; främja; lärare; organisatorisk och social arbetsmiljö; skolklimat;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan i skolan är hög både bland lärare och elever. I arbetsmiljöarbete kan fokus antingen vara på att främja hälsa eller förebygga ohälsa. De organisatoriska och sociala arbetsmiljömålen syftar till att arbeta för hälsa. LÄS MER

  5. 30. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER