Sökning: "provsituation"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet provsituation.

  1. 1. Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lindblom; Camilla Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Elever med dyslexi i provsituation; logoped; Skolans profession; Anpassningar; Nationella prov;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera professionens rekommenderade anpassningar för elever med dyslexi i relation till provsituationer i skolan. Studien genomfördes för att finna kunskap om detta ämne eftersom tidigare forskning saknades. Utgångspunkten i studien är Rawls teori om rättvisa samt begreppen likvärdighet och jämlikhet. LÄS MER

  2. 2. Skvallrande referat : Gymnasisters skrivande om Edgar Allan Poes ”Det skvallrande hjärtat”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Frengen; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; prov; elevers skrivande; föreställningsvärldar; svenskämnet;

    Sammanfattning : I Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) framgår det att skönlitteratur å ena sidan vara en källa till bland annat självinsikt och glädje. Å andra sidan präglas skolans verksamhet av prov, kunskapsmätning och betyg. LÄS MER

  3. 3. Stöd och anpassningar i matematik i år 3, 6 och 9; i klassrummet och under nationella prov : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om hur stöd och anpassningar tar sig uttryck i matematikklassrummet och under nationella prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Gunvor Strömbäck; Ewa Tollbring; [2019]
    Nyckelord :Läroplaner; nationella prov; stöd och anpassningar; inkludering; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter och uppfattningar om vilket stöd och vilka anpassningar elever har i matematikklassrummet och under nationella prov i matematik i år 3, 6 och 9 samt vad som påverkar att det blir det här stödet och anpassningarna. I våra styrdokument framgår tydligt att eleven i sin utbildning ska stödjas och stimuleras i sitt lärande för att utvecklas så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”Fan, jag kommer få F!” : Provångest i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Fors; Ismet Aslan; [2019]
    Nyckelord :prov; provsituation; prestation; reaktion; stress.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka förståelsen för i vilka situationer elever på gymnasiet kan uppleva provångest och på vilka sätt provångest kan ta sig i uttryck. För att undersöka detta har semistrukturerade intervjuer genomförts med 12 gymnasieelever. LÄS MER

  5. 5. Dyslexi prov och extra anpassningar. En studie om hur elever med diagnos dyslexi upplever extra anpassningar vid skilda provsituationer

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lillemor Stenkil; [2017]
    Nyckelord :alternativa verktyg; dyslexi; extra anpassningar; nationella prov;

    Sammanfattning : SammanfattningHär följer en kort sammanfattning av de viktigaste elementen i mitt examensarbete. Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur elever med diagnosen F810, specifika läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) i årskurs 9 upplever extra anpassningar, utifrån Skolverkets och logopeders rekommendationer, vid skilda provsituationer. LÄS MER