Sökning: "Instagram kändisar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Instagram kändisar.

  1. 1. #Varumärkesskandal #Trending : En kvalitativ textanalys om hur varumärkesskandaler inom modeindustrin uttrycks samt tas emot på sociala medier

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonathan Belmonte Lobos; Amanda Issa; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; celebrity marketing; brands; brand image; brand scandal; fashion scandal; digital marketing; Influencer marknadsföring; kändis marknadsföring; varumärke; varumärkesimage; varumärkesskandal; modeskandal; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Influencer- och kändismarknadsföring är idag vanligt förekommande. Många företag använder sig av denna marknadsföringsstrategi för att skapa ett större förtroende för företaget och dess varumärken. En kändis eller en influencer kan såväl stärka en varumärkesimage som försämra det. LÄS MER

  2. 2. Ytliga låtsasvänner och reklampelare i ett : En kvalitativ studie om följares uppfattning om influencers och deras samarbeten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Olsson; [2020]
    Nyckelord :Influencers; Social media; Influencer marketing; Instagram; Qualitativ survey; Influencers; sociala medier; influencer marketing; Instagram; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera vilken relation följare har till influencers, utifrån följarens perspektiv. Studien ämnar även undersöka hur deras publicering av betalda samarbeten på sociala medier bemöts av följarna. LÄS MER

  3. 3. Det viktigaste är kändisar och mjukisar : En kvantitativ innehållsanalys av vad Aftonbladet och Expressen väljer att publicera på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Amanda Allgren; Fanny Clemensson; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; förstasidan; kvällspressen; Aftonbladet; Expressen; nyhetsvärdering; digital nyhetsvärdering; kommersialisering; medieekologi;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how Swedish tabloids value and prioritize news on different platforms and what kind of pictures they primarily publish on these platforms. The study answered the three following questions: what type of news do Swedish tabloids publish on Instagram? What kind of pictures Swedish tabloids publish on Instagram? And, what are the differences regarding tabloid news for Instagram compared to the tabloids’ front pages. LÄS MER

  4. 4. Vem är den unga kvinnan på Instagram? En kvalitativ studie om hur unga kvinnor framställer sig, använder och organiserar sig på det sociala nätverket Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Albina Elshani; Selma Kling; [2019-05-07]
    Nyckelord :Instagram; social identitet; self leadership; respektabilitet; uppmärksamhetssamhället;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att studera och analysera hur unga kvinnor arbetar med sin identitet och framställer sig själva på Instagram. Vi var särskilt intresserade av vilka konsekvenser de förhåller sig till, i relation till arbete och framtida profession. LÄS MER

  5. 5. Självförverkligande - På ett manligt sätt. En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carolina Bengtsson; Johanna Nilsson; Sandra Lindqvist; [2019-02-07]
    Nyckelord :Identitetsskapande; Instagram; sociala medier; självpresentation; unga män; online; offline; symbolisk interaktionism; sociala jämförelse teorin; välbefinnande; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer á 16 personer totalt Resultat: Studien fastslår att unga män använder Instagram för att följa vänner, kändisar och profiler men även i syfte att presentera en idealbild av sig själv i form av marknadsföring. Unga mäns användning skiljer sig åt där vissa tycks vara mer frekventa användare än andra. LÄS MER