Sökning: "rörelse lärande matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden rörelse lärande matematik.

  1. 1. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i matematik och andra ämnen med den digitala plattan ur pedagogers perspektiv : En kvalitativ studie om positionering och rörelser inom TPACK-modellen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Bohman; Emma Andersson; [2023]
    Nyckelord :knowledge; mathematics teaching; movement; positioning; preschool; subject teaching; teacher and TPACK; förskolan; kunskaper; matematikundervisning; pedagoger; positionering; rörelse; TPACK och ämnesundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt TPACK-delarna blir synliga och hur de kan sammankopplas eller inte i pedagogernas reflektioner om undervisningen. TPACK är ett kombinerat samlingsnamn för tekniska-, pedagogiska- och ämneskunskaper. LÄS MER

  3. 3. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmatematikens vinning för lärande : En kvantitativ studie om lärares användning av utomhusmatematik i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ida Sönner; [2020]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; PCK; enkätstudie; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att få ökad kunskap om lärares pedagogiska arbete med utomhusmatematik med fokus på grundskolans tidigare år. Studien utgår från begreppsramverket Pedagogical Content Knowledge där lärares kunskaper i förhållande till ämnesinnehållet och eleverna, undervisningen samt styrdokumenten framhålls. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet inom skolverksamheten : En undersökning om pedagogers syn på fysisk aktivitet i skolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jackie Mclellan; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; lektionsplanering; lärande; skolans tidiga år.;

    Sammanfattning : Examensarbetet inriktar sig mot fysisk aktivitet och hur pedagoger i årskurserna 1-3 implementerar rörelse i sin undervisning. Syftet med studien är att belysa hur pedagoger arbetar med fysisk aktivitet samt hur en lektionsplanering skulle kunna utformas för att införa mer daglig fysisk aktivitet i undervisningen. LÄS MER