Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 223 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Tryckt vs digitalt : Materialitetens roll i läsning av tidskrifter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sofia Wallin Rundqvist; [2022]
    Nyckelord :Digital; magazines; materiality; phenomenology; print; reading experience;

    Sammanfattning : To digitally read books, newspapers and magazines on a tablet, computer or smartphone is constantly increasing in popularity and the number of users of digital magazine subscriptions is increasing every year. The difference in the content between printed and digital magazines in the application Readly is minimal, but the materiality of the medium that holds the content has a significant difference. LÄS MER

  2. 17. Search for Higgs-like bosons through optimization of top-quark modelling

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Partikel- och kärnfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Rafael Antonio Lopez; [2021]
    Nyckelord :ttbar; top quark modelling; BSM; 2HDM S; Higgs-like bosons; ATLAS; HWW; XSh; top estimation; top remodelling; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Accurate estimations of background processes associated with top-quarks are vital to studies concerned with finding new physics at the Large Hadron Collider (LHC)at CERN. Search for Higgs-like bosons in the ATLAS experiment at LHC was performed by optimising the use of b-jet tagging algorithms and improving on tt backgroundmodelling. LÄS MER

  3. 18. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER

  4. 19. Att läsa digitalt : En kvalitativ studie om några lärares uppfattningar av digitala verktyg i svenskämnets läsundervisningi årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Love Jonsson; [2021]
    Nyckelord :reading; digital tools; digitalization; identity; sociocultural perspective; läsning; digitala verktyg; digitalisering; identitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I ett samhälle där barn spenderar mer tid framför datorn än att läsa i böcker, kan enligt forskning en medvetenhet kring digitala verktyg gynna läsutvecklingen. Denna studie belyser uppfattningar om digitala verktyg i läsundervisningen hos fem verksamma lärare i grundskolans årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 20. Eyes on the code : Visual processing of computer code tracked with standard webcams

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Eva Thilderkvist; [2021]
    Nyckelord :Eye-tracking; code comprehension; webcam; online experiment; fixation algorithm;

    Sammanfattning : Eye tracking is an increasingly more popular research method in software engineering and can be used to study how programmers process and comprehend source code. This study investigated the possibility to perform such studies remotely with the use of eye-tracking algorithms and consumer grade webcams. LÄS MER