Sökning: "redovisningens syfte"
Visar resultat 16 - 20 av 143 uppsatser innehållade orden redovisningens syfte.
16. Upplysningskvalitet vid kapitalisering av operationella leasingavtal enligt IFRS 16 : en kvantitativ studie av svenska börsnoterade företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Trots redovisningens huvudsakliga syfte att bistå som informationskälla och beslutsunderlag varierar kvaliteten för upplysningar mellan olika företag. IASB:s regelverk lämnar ett stort utrymme för tolkning, vilket leder till att upplysningar till viss grad genomsyras av de problem relationen mellan en principal och en agent kan ge upphov till. LÄS MER
17. Granskning av hållbarhetsredovisning : Granskares kunskap för att erhålla tillförlitlighet i granskningsprocessen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Granskning av hållbarhetsredovisning - Granskares kunskap för att erhålla tillförlitlighet i granskningsprocessen Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Sofia Eriksson och Pauline Ervenhag Handledare: Tomas Källqvist och Pär Vilhelmson Datum: 2019 – Juni Syfte: Enligt tidigare forskning tenderar granskare av hållbarhetsredovisning att sakna tillräckligt med kunskap och utbildning för att bedöma redovisningens tillförlitlighet. Hållbarhetsredovisning är en del av revisionen som anses vara en svår uppgift, och därför är kunskap inom detta område viktigt. LÄS MER
18. Hållbarhetsredovisning inom statligt ägda företag : En studie om kvalitet i hållbarhetsrapportering
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Purpose: This paper investigates how sustainability reporting differs between state-owned enterprises and if there is a difference given the quality in the information within state-owned ownership. Theory: Begins with the reporting legislation and Global Reporting Initiative. LÄS MER
19. Kreditinstitutens Konservatism : En konsekvens av redovisningens informationsvärde?
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Kreditinstituten står ständigt inför dilemmat att antingen göra sina kunder nöjda genom att ge höga betyg eller behålla sitt förtroendekapital genom att ge korrekta betyg. En intressant iakttagelse inom litteraturen är att de har blivit mer konservativa över tid i sin betygsättning av företag. LÄS MER
20. Redovisning av extrem tjänstefiering : Revisorers och normgivares syn på problematiken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Företag hittar ständigt nya sätt att arbeta genom olika strategier. En ny sådan strategi kallas extrem tjänstefiering som innebär att företag går från att sälja fysiska produkter, till att sälja funktionen av en produkt. Istället för att exempelvis sälja en borrmaskin, säljer man antal borrhål som maskinen producerar. LÄS MER