Sökning: "redovisningens syfte"

Visar resultat 16 - 20 av 143 uppsatser innehållade orden redovisningens syfte.

  1. 16. Upplysningskvalitet vid kapitalisering av operationella leasingavtal enligt IFRS 16 : en kvantitativ studie av svenska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hans-Philip Fransson; Linnéa Karlsson; Julia Snäll; [2020]
    Nyckelord :Disclosure quality; IFRS 16; IAS 17; leasing; capitalization; Nasdaq Stockholm OMX; Upplysningskvalitet; IFRS 16; IAS 17; leasing; kapitalisering; Nasdaq Stockholm OMX;

    Sammanfattning : Trots redovisningens huvudsakliga syfte att bistå som informationskälla och beslutsunderlag varierar kvaliteten för upplysningar mellan olika företag. IASB:s regelverk lämnar ett stort utrymme för tolkning, vilket leder till att upplysningar till viss grad genomsyras av de problem relationen mellan en principal och en agent kan ge upphov till. LÄS MER

  2. 17. Granskning av hållbarhetsredovisning : Granskares kunskap för att erhålla tillförlitlighet i granskningsprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Eriksson; Pauline Ervenhag; [2019]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Accounting; Sustainability Assurance; Credibility; Auditors; Third Party Assurance; Auditors knowledge; Knowledge; Tacit Knowledge;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Titel: Granskning av hållbarhetsredovisning - Granskares kunskap för att erhålla tillförlitlighet i granskningsprocessen   Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Sofia Eriksson och Pauline Ervenhag   Handledare: Tomas Källqvist och Pär Vilhelmson   Datum: 2019 – Juni   Syfte: Enligt tidigare forskning tenderar granskare av hållbarhetsredovisning att sakna tillräckligt med kunskap och utbildning för att bedöma redovisningens tillförlitlighet. Hållbarhetsredovisning är en del av revisionen som anses vara en svår uppgift, och därför är kunskap inom detta område viktigt. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhetsredovisning inom statligt ägda företag : En studie om kvalitet i hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Charlotte Colliander; Linda Edlund; [2019]
    Nyckelord :Sustainability report; corporate social responsibility; Global Reporting Initiative; stated owned enterprises; hybrid organizations; quality accounting; qualitative content analysis; Hållbarhetsredovisning; företagens sociala ansvar; Global Reporting Initiative; statligt ägda företag; hybridorganisationer; redovisningens kvalitet; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Purpose: This paper investigates how sustainability reporting differs between state-owned enterprises and if there is a difference given the quality in the information within state-owned ownership. Theory: Begins with the reporting legislation and Global Reporting Initiative. LÄS MER

  4. 19. Kreditinstitutens Konservatism : En konsekvens av redovisningens informationsvärde?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Albin Johansson; Theo Sjögren Ottosson; [2019]
    Nyckelord :Kreditinstitut; Konservatism;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kreditinstituten står ständigt inför dilemmat att antingen göra sina kunder nöjda genom att ge höga betyg eller behålla sitt förtroendekapital genom att ge korrekta betyg. En intressant iakttagelse inom litteraturen är att de har blivit mer konservativa över tid i sin betygsättning av företag. LÄS MER

  5. 20. Redovisning av extrem tjänstefiering : Revisorers och normgivares syn på problematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sofia Jonsson; Unni Stoltz; [2019]
    Nyckelord :Servitization; Product service systems; the role of accounting; audit objectivity; Tjänstefiering; extrem tjänstefiering; redovisningens roll; revisorns objektivitet;

    Sammanfattning : Företag hittar ständigt nya sätt att arbeta genom olika strategier. En ny sådan strategi kallas extrem tjänstefiering som innebär att företag går från att sälja fysiska produkter, till att sälja funktionen av en produkt. Istället för att exempelvis sälja en borrmaskin, säljer man antal borrhål som maskinen producerar. LÄS MER