Sökning: "reflection-in-action"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet reflection-in-action.

  1. 6. Scientific approach in clinical placement in nursing education -Phenomenographic study

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Charlotte Gillrell; [2016]
    Nyckelord :Clinical placement; nurse student; phenomenography; scientific approach;

    Sammanfattning : Gillrell, C. Vetenskapligt förhållningssätt i verksamhetsförlagd-sjuksköterskeutbildning. Fenomenografisk studie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER

  2. 7. Vad innebär planeringstid? : En kvalitativ studie om fyra förskollärares syn på den pedagogiska planeringen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Sabina Engström; [2012]
    Nyckelord :planering; dokumentation; reflektion och barnperspektiv;

    Sammanfattning : The running of a Swedish pre-school is not just about taking care of children but involves incorporating educational activities that follow curriculum guidelines. In addition, time must be allocated for planning, discussion, evaluation and reflection. LÄS MER

  3. 8. ”Hav mod att göra bruk av ditt eget förstånd” – Kritiskt tänkande i det sociala arbetets vardag"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Helena Lampic Aaltonen; Björn Söderström; [2009]
    Nyckelord :reflection-in-action and social work; critical thinking and social work; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Helena Lampic-Aaltonen och Björn Söderström Titel: ”Here be dragons” – kritiskt tänkande i det sociala arbetets vardag Handledare: Gunilla Lindén Examinator: Katarina Jacobsson Uppsatsens syfte var att skapa en förståelse för hur socionomer upplever kritiskt tänkande och vilket utrymme som finns för detta i det sociala arbetets vardag. Det är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer med socionomer inom socialtjänsten som utreder barn och unga. LÄS MER

  4. 9. Det komplexa bemötandet - röster från en familjerätt i södra Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lilianne Lautrup; Josefin Blomqvist; [2008]
    Nyckelord :professionell erfarenhet; encounter; meet; professional knowledge; professional experience; client; social worker; tacit knowledge; knowing-in-action; reflection-in-action; bemötande; professionell kunskap; möta; klient; socialarbetare; tyst kunskap; kunskap-i-handling; reflektion-i-handling; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze encounters between clients and social workers in a municipality in the southern part of Sweden. Our questions are, what is a social workers opinion of a good encounter; which personal characteristics clients think are most important for social workers in a good encounter; do social workers and clients have a unanimous view of which personal characteristics are important in a good encounter for social workers and how do social workers gain knowledge bout encounters. LÄS MER

  5. 10. Reflektion - Ett verktyg för förändring och utveckling i lärandepraxis

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Christel Nilsson; [2002]
    Nyckelord :reflektion; Aktionsforskning; gruppreflektion; dokumentation; sokratiskt samtal; kreativt samtal; reflection-in-action; reflection-on-action; fenomenologi; hermeneutik; Kulturcentrum Skåne; konstruktionistiskt förhållningssätt; kuturutbildning; Reggio Emilia; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studien har sitt fokus på reflektion som verktyg för utveckling och förändring i lärandepraxis. Med utgångspunkt i aktionsforskning har jag följt mitt och mina sex lärarkollegers gemensamma reflektionsarbete på Kulturcentrum Skåne under ett läsår. LÄS MER