Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Att undervisa synskadade elever i klassisk gitarr : En intervjustudie av gitarrlärares syn på hur musikundervisning kan bedrivas med synskadade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Achilleas Manisalis; [2016]
    Nyckelord :Music; guitar; classical guitar teaching instruction; visually impaired; blind; didactic perspective; Musik; gitarr; klassisk gitarr undervisning; synskadade; blind; didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien att undersöka hur gitarrlärare arbetar med synskadade elever i klassisk gitarrundervisning, målet är att underlätta lärares arbete när det gäller att undervisa just synskadade elever i klassisk gitarr. Studiens forskningsfrågor är: Vad arbetar gitarrlärare med i sin undervisning med synskadade gitarrelever? På vilka sätt arbetar gitarrlärare med synskadade elever? Varför väljer lärare att arbeta som de gör? Studiens metod utgörs av intervjuer med lärare och elever samt och observationer av övningar och andra hjälpmedel lärare använder i sitt arbete med synskadade elever och hur de arbetar med dessa hjälpmedel. LÄS MER

  2. 22. Gymnasielärares syn på undervisning i läsförståelse och användning av lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Maria Helena Laczo; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; läsförståelse; lässtrategier; metakognition; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Under min VFU märkte jag att det fanns det brister i läsförståelse hos många elever som läser svenska som andraspråk på gymnasiet. Det avgjorde syftet för undersökningen, som är att undersöka hur gymnasielärare i svenska som andraspråk ser på sin undervisning i läsförståelse, samt på användningen av lässtrategier i undervisningen. LÄS MER

  3. 23. Ett naturligt intresse : en kvalitativ studie om lärande utomhus inom denaturorienterande ämnena.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tobias Johansson; Josefine Lantz; Dennis Olsson; [2016]
    Nyckelord :outdoor education; utomhuspedagogik; hållbar utveckling; naturorienterande ämnen; science;

    Sammanfattning : InledningArbetets undersökningsområde är utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena.Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningsätt som syftar till att sammanföra teori ochpraktik i autentiska miljöer genom upplevelse och reflektion. I arbetet har den pragmatiskalärandeteorin använts som utgångspunkt. LÄS MER

  4. 24. De pedagogiska planeringarnas många ansikten : -Lärarens tankeprocess/reflektion kring pedagogiska planeringar i grundsärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Charlotta Elofsson; Annika Sylvén; Ing-Marie Krouwel; [2016]
    Nyckelord :grundsärskola; lokal pedagogisk planering; LPP; pedagogisk planering; PP;

    Sammanfattning : Nuvarande läroplan vill att lärare planerar sin dagliga verksamhet med hjälp av pedagogiska planeringar (PP). Syftet med denna uppsatts har varit att beskriva och analysera tankar kring dessa PP hos lärare i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 25. "Lärarens sätt att inspirera och även motivera är som ett gödningsmedel i elevernas skapande, och vissa plantor behöver mer gödning än andra"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Lundgren; [2015]
    Nyckelord :Bildskapande; Engagemang; Inspiration; Kreativitet; Motivation; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som är inspirerande och motiverande då en uppgift i ämnet bild introduceras. Även se bildlärares tillvägagångssätt, då de försöker att frambringa och förmedla inspiration och motivation till eleverna i bildundervisning, och se om kreativitet framkommer. LÄS MER