Sökning: "reflektion över syftet i en undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden reflektion över syftet i en undervisning.

  1. 1. Förskollärarens ledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; profession; professionell identitet; undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Det kollektiva lärandet i förskolans arbetslag : En kvalitativ studie om förskolans pedagogiska personals uppfattning och användning av det kollektiva lärandet genom reflektion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Cederholm; Frida Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Kollektivt lärande; reflektion; förskola; kvalitet; samsyn;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en ökad förståelse för det kollektiva lärandet genom reflektion i arbetslagen på förskolorna och har haft sin utgångspunkt från ett sociokulturellt perspektiv med kompletterande teoretiska begrepp. Studien bygger dessutom på en kvalitativ ansats och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Bildstöd för läsutveckling : En kvalitativ undersökning om hur lärare resonerar kring bildstöd i läromedel i svenskämnet för förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Willoughby; Matilda Dock; [2023]
    Nyckelord :Pictures; visual aids; learning materials; reading development; reflection; quality assurance; scientific basis; Bilder; bildstöd; läromedel; läsutveckling; reflekrion; kvalitetssäkring; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Forskning visar att bilder och bildstöd är fördelaktiga verktyg för att utveckla  språk- och läsförståelse. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare  resonerar kring och reflekterar över bilder och bildstöd i läromedel och  material för läsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Fria tänkande människor utanför samhällets strukturer : En kvalitativ studie om kurdiska kvinnors syn på frigörelse och betydelsen av läskunnighet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Afsane Andersson; [2022]
    Nyckelord :Förtryck; frigörande pedagogik; analfabetism; kultur; religion; medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om kurdiska kvinnors kamp för jämlikhet, rätten till utbildning och att vara en del av samhället. Som teoretisk utgångspunkt använder jag Paolo Freires teori om pedagogik för förtryckta och Géertz teori om tolkning av kultur. LÄS MER

  5. 5. Fördjupad reflektion i kollegiala samtal? : En aktionsforskningsstudie om kemilärares kollegiala lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marika Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskola; kemiundervisning; praktikgemenskaper; praxistriangeln; reflektion över handling;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i kollegiala samtal bland kemilärarna på en gymnasieskola och de reflektioner som förekom i samtalen, var syftet med denna studie att stärka kemilärarnas kollegiala lärande. Forskningsfrågan är: Vilka former av reflektion förekommer i kemilärares kollegiala samtal? Studien inspireras av teorier om praxisgemenskaper och reflektion i sådana. LÄS MER