Sökning: "rektors makt"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden rektors makt.
1. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER
2. Är digitalisering välkommet i förskolan? : En kvalitativ studie om hur digital kompetens framställs i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visar att förskollärare samt rektorer känner en osäkerhet kring att tillämpa digitalaverktyg i förskolan, det är bristen i deras digitala kompetens som hindrar dem att utveckladigitaliseringen i förskolan. Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för samtsynliggöra hur förskollärare och rektorer talar om digital kompetens. LÄS MER
3. ”Jag ville förmedla, jag söker inte personal för barnpassning” : en intervjustudie av rektorers förståelse av fritidslärares arbetsuppgifter
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Grundskolan har sedan lång tid tillbaka bestått av olika lärarkategorier med en gemensam grundtanke om att komplettera varandra i elevernas kunskapsinhämtning och sociala utveckling. Lika länge har fritidslärarnas arbetsuppgifter under arbetsdagen varit oklara och i många fall av varierande slag. LÄS MER
4. Skolinspektionen och det dubbla uppdraget : En kritisk diskursanalys av regelbundna kvalitetsgranskningar
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Detta examensarbete belyser vilka diskurser som är verksamma i 29 av Skolinspektionens beslut gällande regelbunden kvalitetsgranskning. Det empiriska materialet har begränsats till grundskolor och besluten är baserade på granskningar från första halvåret 2019. LÄS MER
5. En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut. Teori: Det teoretiska ramverket för studien är specialpedagogiskt perspektiv samt Foucaults avvikelseteorier. LÄS MER