Sökning: "rektors makt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden rektors makt.

  1. 1. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wallesjö Emma; Amalia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :avvikelse; barn i behov av särskilt stöd; disciplinär makt; förskola; konstruktion; kunskap och makt; normalitet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER

  2. 2. Är digitalisering välkommet i förskolan? : En kvalitativ studie om hur digital kompetens framställs i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nina Nilpe; Johanna Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; kritisk diskursanalys; digital kompetens; makt; förskola; rektor; förskollärare.;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskollärare samt rektorer känner en osäkerhet kring att tillämpa digitalaverktyg i förskolan, det är bristen i deras digitala kompetens som hindrar dem att utveckladigitaliseringen i förskolan. Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för samtsynliggöra hur förskollärare och rektorer talar om digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. ”Jag ville förmedla, jag söker inte personal för barnpassning” : en intervjustudie av rektorers förståelse av fritidslärares arbetsuppgifter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Andersson; [2021]
    Nyckelord :fritidshemmet; lärare i fritidshem; platsannons;

    Sammanfattning : Inledning Grundskolan har sedan lång tid tillbaka bestått av olika lärarkategorier med en gemensam grundtanke om att komplettera varandra i elevernas kunskapsinhämtning och sociala utveckling. Lika länge har fritidslärarnas arbetsuppgifter under arbetsdagen varit oklara och i många fall av varierande slag. LÄS MER

  4. 4. Skolinspektionen och det dubbla uppdraget : En kritisk diskursanalys av regelbundna kvalitetsgranskningar

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Christian Ideryd; [2020]
    Nyckelord :Skolinspektionen; grundskola; god utbildning; skolledning; kollegialt lärande; kritisk diskursanalys; makt; skolutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser vilka diskurser som är verksamma i 29 av Skolinspektionens beslut gällande regelbunden kvalitetsgranskning. Det empiriska materialet har begränsats till grundskolor och besluten är baserade på granskningar från första halvåret 2019. LÄS MER

  5. 5. En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Violet Dunér; [2015-11-28]
    Nyckelord :Specialpedagogik; särskilt stöd; matematik; makt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut. Teori: Det teoretiska ramverket för studien är specialpedagogiskt perspektiv samt Foucaults avvikelseteorier. LÄS MER