Sökning: "relationella och kategoriska orsaker"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden relationella och kategoriska orsaker.

  1. 1. Exkludering i förskolans undervisning : En studie som synliggör orsaker till exkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och hur förskolepersonal kan arbeta förebyggande i detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Hörberg; Susanne Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Barn med särskilda behov; exkludering; förskola; inkludering; undervisning;

    Sammanfattning : Forskningsanalysen visar hur orsaker till exkludering i undervisningen i förskolan kan bero på brist på kunskap, hjälpmedel och resurser som anses utgöra de största orsakerna till att exkludering uppstår. För att synliggöra samt skapa förståelse för hur exkludering uppstår i olika undervisningssituationer och hur förskolepersonal kan arbeta förebyggande mot detta har intervjuer av förskolepersonal som gjorts i tre kommunala förskolor använts som metod i studien. LÄS MER

  2. 2. Det komplexa klassrummet : Ämneslärares tal om Foreign Language Anxiety i engelskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Ljungqvist; [2021]
    Nyckelord :Orsaker; språkinlärning; Foreign Language Anxiety; FLA; engelskämnet; muntlig framställning;

    Sammanfattning : Inledning Varje år presenterar Skolverket statistik över slutbetygen i år 9 uppdelat i olika ämnen. Läsåret 2019/2020 var det 6281 elever som inte uppnådde kunskapskraven för att bli godkända i engelskämnet i slutet av år 9. Skolverket menar att undervisningen ska syfta till att stärka elevers språkliga självförtroende. LÄS MER

  3. 3. "Han får stora kraftfulla utbrott" -En innehållsanalys av pedagogisk bedömning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Bjurling; Petra Lilienström; [2019]
    Nyckelord :pedagogisk bedömning; pedagogisk utredning; innehållsanalys; skoldokument; värderande ord;

    Sammanfattning : Upprinnelsen till studien var en önskan och intention att belysa och öka förståelsen för ett av grundskolans ofta använda dokument, pedagogisk bedömning. Vår förhoppning är att studien ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogisk kompetens i elevhälsoteam : Ett komplicerat uppdrag för specialpedagoger i skolans effektivitetspraktik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sophie Hedfors; David Lundberg; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens; elevhälsoteam; inkludering; hälsa; biomedicinska paradigmet; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; salutogenetiskt och patogenetiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka den specialpedagogiska kompetensen att arbeta hälsofrämjande, förebyggande och kollaborativt i elevhälsoteamsmöten (EHT-möten) samt hur den kompetensen förhåller sig till biomedicinska, patogenetiska samt kategoriska perspektiv och insatser för elever i skolsvårigheter. Studien har en kvalitativ ansats genom etnografiskt inspirerade observationer av fem EHT-möten och semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem specialpedagoger på fem grundskolor i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Att anpassa eller bli anpassad? : En kvalitativ studie om lärares och specialpedagogers syn på åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Fredin; [2015]
    Nyckelord :Lärares perspektiv; åtgärdsprogram; specialpedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Åtgärdsprogram uppkom i och med att skolan blev mer mål- och resultatinriktad samt att kravet på dokumentation ökade. Åtgärdsprogram ska upprättas framförallt till de elever som, av olika orsaker, riskerar att inte nå skolans mål. LÄS MER