Sökning: "relationsarbete"

Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade ordet relationsarbete.

  1. 16. "Det är lite av en chansning tyvärr, och ibland blir det inte alltid bra" : - En kvalitativ studie där man undersöker socialsekreterarens val gällande HVB

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Felicia Bjarnvik; Lemis Alshowak; [2022]
    Nyckelord :HVB; Gräsrotsbyrokrat; Socialsekreterare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och klargöra vad socialsekreteraren grundar sina beslut på när de väljer HVB för barn, 0–18, i Sverige. Det är en kvalitativ studie, där tre intervjuer genomförts i tre olika kommuner. Alla intervjudeltagare är socialsekreterare som arbetar med placering av barn. LÄS MER

  2. 17. Grundskolans hälsofrämjande arbete för elevers psykiska hälsa.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Viktor Pyykölä; [2022]
    Nyckelord :grundskolor; psykisk hälsa; skolelever; rektorer; folkhälsa; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem bland ungdomar. Skolan är den arena somkan skapa jämlika förutsättningar för en god psykisk hälsa hos målgruppen. LÄS MER

  3. 18. Anpassning för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar genom kollegialt lärande : En fokusgruppsstudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Zehra Bardakci; Nina Pulkkinen; [2022]
    Nyckelord :add; adhd; sencemaking; student teacher relationships; classroom climate; collegial learning; add; adhd; begriplighet; elev-lärare relationsarbete; klassrumsmiljö; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rutiner kring elever med neuropsykiatriska anpassningar och kollegialt lärande med särskilt fokus på NPF-anpassning för gynnsam lärandemiljö. Denna studies frågeställningar söker svar på vilket sätt som skola och fritidshem kan ge en personlig utveckling för elever med diagnosen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) samt hur kollegialt lärande kan vara ett led i arbetet med NPF-anpassningar i skolan. LÄS MER

  4. 19. ”Dom får lära sig att ge och att ta” : En kvalitativ studie om hur fyra fritidslärare resonerar kring arbetet med sociala relationer i fritidshem.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maida Preljevic; [2022]
    Nyckelord :Sociala relationer; exkludering; inkludering; relationer; fritidshem; fritidslärare; goda relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare resonerar kring hur de arbetar för att främja och skapa förutsättningar för goda relationer. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra fritidslärare1 och deras utsagor kring hur arbetet med sociala relationer på fritidshemmet sker. LÄS MER

  5. 20. Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Katja Nikolova; Marcela Villasante; [2021-08-27]
    Nyckelord :ledarskap; lärarens ledarskap; klassrumsklimat; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en fenomenologisk kvalitativ ansats använts där intervjuer med sex gymnasielärare har genomförts. LÄS MER