Sökning: "religion a etik moral"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden religion a etik moral.

  1. 6. En pandemis påverkan på religionsundervisningen : En kvalitativ studie om coronapandemins påverkan på lärares undervisningsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2021]
    Nyckelord :digitalization; distance learning; religious studies; upper secondary school; pandemic; covid-19; digitalisering; fjärrundervisning; distansundervisning; religionskunskap; gymnasiet; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och ge förståelse för hur religionslärare upplever attundervisa i ämnet religionskunskap digitalt på gymnasienivå, i ljus av att en pandemi har tvingat störredelen av gymnasieskolformen till digital undervisning. Totalt åtta observationer kring digitalreligionsundervisning och över fem timmars intervjuer fördelat på sju olika religionslärare utgör grundenför studien, som pekar mot att lärare upplever varierad problematik och större utmaningar kring digitalreligionsundervisning än möjligheter. LÄS MER

  2. 7. Moralisk utveckling i läroböcker : En jämförelse med fokus på etik och moral i läroböcker för elever i årskurser 4–6 med ett innehållsperspektiv inspirerat av Rest´s four – component model som teoretisk utgångspunkt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Helena Admund; [2021]
    Nyckelord :Moral development; Four-component model; Ethical competences; textbook; Moralisk utveckling; Fyrakomponentsmodellen; Etiska kompetenser; lärobok; grundbok;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är genom att föra Hartman och Osbecks forskningsresultat vidare gentemot uppsatsens resultat, diskutera hur läroböckernas textinnehåll stämmer överens eller skiljer sig åt med utgångspunkt i James Rest’s Four – Component model och tidigare forskningsverk, kommer denna examensuppsats bidra med en ökad förståelse för hur läroböcker kan tänkas ge möjligheter till att elever fördjupa sina moraliska resonemang utifrån ett religions didaktiskt perspektiv.  Forskningsmetoden som använts i denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys utifrån en analysmodell som grundar sig i Osbecks analysmodells kategorier över de etiska kompetenserna: Tänka över information, Genomföra handling, Ta in information och värdegrundsriktning. LÄS MER

  3. 8. Genusperspektiv på religionsundervisningen : En kvalitativ text- och bildanalys av läroböcker för åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Önnefors; [2020]
    Nyckelord :genus; genustrappan; jämställdhet; läromedelsanalys; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie undersöker aktuella religionsläroböcker för årskurs 4-6 utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att bidra med kunskap till forskningen om hur genus och jämställdhet framställs i olika religionsläroböcker samt i de olika bokavsnitten inom varje bok som handlar om kristendom, islam, hinduism samt etik/moral och hur man lever tillsammans. LÄS MER

  4. 9. Skolavslutning i kyrka – en moralfilosofisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Johan Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :skolavslutning; kyrka; religionsfrihet; etik;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to identify and analyze the moral arguments put forward in the debate on end of term ceremonies held in church. The method used was a qualitative content analysis of the opinion pieces on the subject in Sweden’s two largest nation-wide daily newspapers. LÄS MER

  5. 10. Etik och moral i film : En studie om filmers relevans i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Daniel Hultgren; [2019]
    Nyckelord :Film study; Ethics and moral; Teaching material.; Etik och moral; film; filmstudie; pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this religious didactic study is to investigate how ethics and moral can be interpreted in three different movies. The purpose behind this study is to get a better understanding of how these movies could be used in the subject religion within the college school system. LÄS MER