Sökning: "religions didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden religions didaktik.

  1. 1. Religionsläromedel för lågstadiet - stereotyper eller mångfald? : En innehållsanalys av religionsläromedel för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Holm; Ida Wahlund Egnell; [2023]
    Nyckelord :The interpretive approach; Religious education; Textbooks; Representation; Religion; Robert Jackson;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate various aspects of representation in textbooks for teaching religion in Swedish primary school. Three different textbooks in their digital form published after the newest curriculum that was put to use in 2022 have been analyzed. LÄS MER

  2. 2. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  3. 3. Religiösa gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet : En kvalitativ studie som lyfter gymnasieelevers perspektiv på innehållet i religionskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Katarina Moadeli; [2022]
    Nyckelord :Religion; lived religion and didactics; Religion; levd religion och didaktik;

    Sammanfattning : This study focuses on upper secondary students' perspectives on religious education (RE) and what its shortcomings are. In the Swedish non-confessional school, students study the subject of RE where students must learn to gain "[... LÄS MER

  4. 4. Lärarens tolkningsutrymme – en självklarhet? : En kvantitativ kartläggning av lärarens val av undervisningsinnehåll i religionskunskap på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Ornella Habimana; [2022]
    Nyckelord :Berättelser; lågstadiet; religionskunskap; religion; undervisning; religiös; läromedel; abrahamitiska religioner; Stories; primary school; religious studies; religion; teaching; religious; teaching materials; Abrahamic religions;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga om alla tre världsreligionerna ges samma utrymme i undervisningen samt vilka berättelser som lärare använder sig utav i sin undervisning inom religionskunskap, varför de valt dessa specifika berättelser samt vilket läromedel de använder sig utav.  Med hjälp av undersökningsmetoden enkäten, undersöktes vilket stoffurval som SO- läraren väljer att inkludera i undervisningen samt eventuella orsaker till de valda stoffen. LÄS MER

  5. 5. Vilken roll har genus i den svenska religionsundervisningen? : Svårigheter och möjligheter med inkludering av genus i religionsundervisningen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för historia, konstvetenskap och religionsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Moa Björkegren; [2021]
    Nyckelord :Gender; Christianity; Islam; school; religious education; curriculum.;

    Sammanfattning : Gender is a broad subject, which many people have differens opinions on, and many teachers find themselves discussing the topic with their pupils within the religious classroom education. The topic of gender is often brought up when discussing the religions: Islam and Christianity. LÄS MER