Sökning: "religionsundervisning i grundskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden religionsundervisning i grundskolan.

  1. 16. Livsåskådning : Ett sätt att se på livet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Helena Andersson; [2015]
    Nyckelord :Worldview; religion education; religion; teachers; didactics; Livsåskådning; religionsundervisning; religion; lärare; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva hur lärare tolkar informationen i läroplanen angå- ende begreppet livsåskådning, samt hur de planerar och genomför undervisning kring begreppet. Begreppet livsåskådning beskrivs som grundupplevelser om människans världsbild. LÄS MER

  2. 17. Livsfrågor- ett mångtydigt begrepp : En litteraturstudie om religionsdidaktisk syn på begreppet livsfrågor och närliggande begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Emmelie Winge; [2015]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsåskådning; identitet; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Litteraturstudien undersöker olika forskares tolkningar av begreppet livsfrågor samt närliggande begrepp så som existentiella frågor och livsåskådning. Syftet är att undersöka vad religionsdidaktisk forskning anser att livsfrågor är, och hur man kan koppla dessa tolkningar till läroplanen för grundskolan 2011, utifrån de didaktiska frågorna vad och varför? Detta examensarbete är en kvalitativ litteraturstudie, med en systematisk metod när det kommer till sökningsprocessen, vilket innebär att samla in information från vetenskapliga avhandlingar, rapporter och artiklar som berör det valda området. LÄS MER

  3. 18. Livsåskådning : Ett sätt att se på livet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Helena Andersson; [2015]
    Nyckelord :Worldview; religion education; religion; teachers; didactics.; Livsåskådning; religionsundervisning; religion; lärare; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva hur lärare tolkar informationen i läroplanen angå- ende begreppet livsåskådning, samt hur de planerar och genomför undervisning kring begreppet. Begreppet livsåskådning beskrivs som grundupplevelser om människans världsbild. LÄS MER

  4. 19. ”Kristendomen och de andra världsreligionerna” : En jämförande studie av kursplanerna för religionskunskap i Sverige, Finland och Norge

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christoffer Lööf Ljunglund; [2015]
    Nyckelord :religionskunskap; kursplaner; kristendom; pluralism; Sverige; Finland; Norge;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sitt avstamp i de nya svenska kursplanerna för religionskunskap som trädde i kraft år 2011. Här fick kristendomen behålla sin särställning gentemot de andra världsreligionerna trots att skolverkets förslag såg annorlunda ut. LÄS MER

  5. 20. Det är upp till varje enskild lärare : Fyra lärare om att motverka intolerans och främja demokrati inom religionsämnet inom vuxenutbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Frejd; [2013]
    Nyckelord :Intolerans; värdegrund; värdegrundsarbete i skolan; religionsundervisning; intolerans i skolan; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och beskriva fyra lärares upplevelser och erfarenheter av att möta och bemöta intolerans i religionsämnet inom vuxenutbildningen men också vilka strategier och arbetssätt de använder sig av och vilket stöd de finner i det arbetet. I uppsatsen finns tidigare forskningsresultat redovisade när det gäller begreppet intolerans, vilka typer av intolerans som identifierats på högstadiet och gymnasiet men också hur man kan motverka fenomenet. LÄS MER