Sökning: "religionsundervisning i grundskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden religionsundervisning i grundskolan.

  1. 11. Låg- och mellanstadielärares attityder till religionsundervisning : En enkätstudie om nivån på undervisningen i religionskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniella Järpenberg; [2019]
    Nyckelord :religion; religious education; elementary school; attitudes; level; knowledge; teachers; RE; religion; religionsundervisning; grundskolan; attityder; nivå; kunskap; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Religious education is one of the subjects that’s included in the Swedish schools’ curriculum. This means that religion will be taught in school, from a low age. LÄS MER

  2. 12. Etik och moral- ett kunskapskrav i ämnet religion i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Engström; Josephine Vigren; [2019]
    Nyckelord :etik; grundskola; lärare i religion; moral; religion; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syftet att ta reda på hur pedagoger tolkarskrivningar om begreppen etik och moral i kursplanen för religion. Frågeställningar somformulerats utifrån syftet är: “Vilka tolkningar gör verksamma pedagoger för årskurs 4-6av begreppen etik och moral i kursplanen för religionskunskap?”, “Vilka uttryck ger dessatolkningar konkret i den praktiska undervisningen?” och “Vilka möjligheter ochsvårigheter med bedömning av kunskapskravet om etik och moral i religionskunskap förårskurs 4-6 upplever verksamma pedagoger?”Vi har valt att använda oss av en socialkonstruktivistisk förståelseram, där teorin utgår frånatt världen ses som konstruerad av människan. LÄS MER

  3. 13. Inkludering i ämnet religionskunskap i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josef Ahmad; Haris Alihodzic; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; inkludering; inkluderande undervisning; delaktighet; likvärdighet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; grundskola;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker elever respektive lärares upplevelser av inkludering inom ämnet religionskunskap i den svenska grundskolans senare år. Undersökningen baseras på en kvalitativ studie som riktar sig till ämneslärare i religionskunskap samt en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som riktar sig till elever i högstadiet. LÄS MER

  4. 14. Hur ser mellanstadielärare på begreppen livsfrågor och identitet kopplat till religionskunskapsämnet i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Strand; [2018]
    Nyckelord :grundskolan; identitet; identitetsskapande; livsfrågor; pragmatismen; religion; religionskunskapsämnet; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares syn på begreppen identitet och livsfrågor kopplat till religionskunskapsämnet. Frågeställningarna som arbetet grundar sig på är ”hur ser lärare att religionskunskapsämnet kan vara ett identitetsutvecklande ämne?” samt ”på vilket sätt kan lärare stimulera elever att reflektera över livsfrågor och identitet?”. LÄS MER

  5. 15. Livsfrågor och religionskunskap : En kvalitativ studie om vad livsfrågor är och hur livsfrågor används i religionsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Kaasinen; [2017]
    Nyckelord :Livsfrågor; Religionsundervisning; Lärare och livsfrågor; Livsfrågor i religionsundervisningen; Religionsdidaktik; Livsfrågor i grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att synliggöra grundskollärares tolkningar av begreppet livsfrågor samt hur lärare arbetar med livsfrågor i religionsundervisningen. Genom att svara på frågorna hur lärare tolkar begreppet livsfrågor, hur lärare planerar och genomför undervisning i livsfrågor samt hur stor del av religionsundervisningen som är undervisning i livsfrågor så har syftet besvarats. LÄS MER