Sökning: "retorik till barn"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden retorik till barn.

  1. 1. Kriskommunikation ur ett barnrättsperspektiv : En kvalitativ studie utifrån webbplatsen Lilla Krisinfo

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Rosengren; Emilia Kindahl; [2023]
    Nyckelord :crisis communication; crisis information; children; children s rights; children s information needs; children s search for information; rhetoric; focus group interviews; kriskommunikation; krisinformation; barn; barns rättigheter; barns informationsbehov; barns informationssökning; retorik; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att nå ökad kunskap om hur myndigheter kan utveckla sin kriskommunikation med barn i åldern 12-13 år, utifrån ett barnrättsperspektiv. Webbplatsen Lilla Krisinfo har utgjort ett exempel för studien. LÄS MER

  2. 2. “Inte våra barn!” Relationen mellan den globala antigenusrörelsen och Sverigedemokraterna: en kritisk diskursanalys

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Månsson; Fanny Spindler; [2023]
    Nyckelord :dragqueens; Sverigedemokraterna; antigenusrörelsen; opportunistisk synergi; framingteori; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sedan knappt ett år tillbaka har evenemangen som kallas “drag story hour” uppmärksammats som ett säkerhetshot av högerpopulistiska aktörer. Detta i en kontext där hbtq-personers rättigheter inskränks på flera platser, något som beskrivs vara resultat av den globala antigenusrörelsen. LÄS MER

  3. 3. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Andén; Ella Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Infotainment; journalistik; multimodalitet; platformization; retorik; TikTok;

    Sammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER

  4. 4. Barnidolens kriskommunikation på Instagram : En retorisk undersökning av influencern Pontus Rasmussons kriskommunikation efter skandalen 2022.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lina Björkman; Isa Franzén; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Pontus Rasmusson; Image repair - theory; rhetoric; crisis of confidence; cancel culture.; Kriskommunikation; Pontus Rasmusson; Image repair-theory; retorik; förtroendekris; cancelkultur;

    Sammanfattning : Studien undersöker influencern Pontus Rasmussons kriskommunikation i relation till den förtroendekris som inträffade när hans YouTube-kanal. Kanalen lades ner på grund av att han brutit mot YouTubes riktlinjer gällande sexualisering av barn. LÄS MER

  5. 5. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Emotional marketing; The Childhood Cancer Foundation; TV commercial; semiotics; rhetoric; storytelling; Emotionell marknadsföring; Barncancerfonden; TV-reklam; semiotik; retorik; storytelling.;

    Sammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER