Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag vågar inte ens gå ut. Jag är rädd för att bli skjuten” : En diskursanalytisk studie om skjutningar och gängkriminalitet i media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cristin Möllberg; [2022]
    Nyckelord :skjutningar; gängkriminalitet; diskursanalys;

    Sammanfattning : Inledningen visar att skjutningar och gängkriminalitet är ett komplext problem som blir allt större. Skjutningar har ökat med 40% under 2022. Det har blivit lättare att få tag på vapen vilket är en av de bidragande faktorerna till att skjutningarna ökar men även på grund av att hämnden mellan de kriminella gängen ökar. LÄS MER

  2. 2. UX som tankesätt istället för arbetssätt : En studie om hur designers hos SME-företag i den svenska designbranschen förhåller sig till UX-design och användarmedverkan i designprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Matilda Rudblom; Elin Elfström; [2020]
    Nyckelord :Designers; SME; designbranschen; UX; UX methods; value; customer competence; responsibility; design thinking.; Designers; SME; designbranschen; UX; UX-metoder; värde; beställarkompetens; ansvar; designtänk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out if the gap between theory and practice is also visible in the Swedish design industry and how the gap could then be reduced. Previous research describes a lack of UX (User eXperience) work in design processes and a study has therefore been conducted with the aim to formalize guidelines for how companies, which do not include UX and users in their design processes, should develop their UX work in order to offer better artifacts. LÄS MER

  3. 3. Män är från Mars och kvinnor frånVenus, eller? – en multimodal kritisk diskursanalys om likheter och skillnader i reklamfilmer riktademot män respektive kvinnor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson; [2020]
    Nyckelord :Diskursanalys; multimodalitet; retoriska metoder; semiotiska resurser; genus; reklamfilm;

    Sammanfattning : Uppsatsen innefattar en analys av reklamfilmer från företagen Garnier, Head and Shouldersoch Philips. En reklamfilm från varje företag analyseras genom att studera vilka retoriskamoment och semiotiska resurser som används för att göra en jämförelse möjlig. LÄS MER

  4. 4. Arkitekturpolicy i Markaryds kommun

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ella Rydmark; [2020]
    Nyckelord :arkitekturpolicy; gestaltad livsmiljö; arkitekturprogram; arkitekturpolitik; arkitektur; styrdokument; Markaryds kommun; architectural policy; design policy; architecture; Markaryd municipality; regulatory documents;

    Sammanfattning : Det här arbetet beskriver, diskuterar och presenterar framtagandet av en arkitekturpolicy i Markaryds kommun. Syftet med arbetet är att skapa en bra och lättanvänd arkitekturpolicy för Markaryds kommun med frågeställningarna: Hur ser en bra arkitekturpolicy ut? Varför ser slutresultatet av Markaryds arkitekturpolicy ut som den gör? Markaryds kommun är en liten kommun med strax över 10 000 invånare och har utmaningar i sitt arbete med arkitekturfrågor som många små kommuner kämpar med. LÄS MER

  5. 5. Det sociala entreprenörskapets diskursiva koreografi : En studie om konstruktionen av socialt entreprenörskap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alessandro Aiello; [2019]
    Nyckelord :Socialt entreprenörskap; social innovation; diskurspsykologi; tolkningsrepertoarer; ideologiskt dilemma;

    Sammanfattning : Socialt entreprenörskap används för att beteckna organisationer som med inslag av affärsmässiga strategier försöker lösa olika samhällsproblem. Syftet med denna studie är att utforska hur social-entreprenöriella diskurser inom sådana organisation upprätthålls och produceras utifrån följande frågeställningar: Hur orienterar sig sociala entreprenörer mellan diskurser om socialt entreprenörskap? Hur legitimeras socialt entreprenörskap inom sådana diskurser? Studien vilar på en socialkonstruktivistisk grund och tillämpar metodologiskt och teoretiskt en hybridansats utgjord av diskursanalys med socialpsykologiska inslag. LÄS MER