Sökning: "riktlinjer för kvalitativa intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 562 uppsatser innehållade orden riktlinjer för kvalitativa intervjuer.

  1. 1. Externa bidrag och kommuners organisering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Alice Edepil; [2024-03-05]
    Nyckelord :Extern finansiering; Flernivåstyrning; EU-bidrag; Statsbidrag; Riktade statsbidrag; Kommuner; Organisering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå vilka problem kommunanställda som arbetar med statsbidrag och EU-bidrag upplever kring organiseringen av bidragen och arbetet med dem. Därtill ämnar studien att försöka identifiera mönster samt gemensamt upplevda problem i organiseringen och arbetet med externa bidrag bland de kommunanställda, för att närmare förstå övergripande problem som kommunanställda upplever. LÄS MER

  2. 2. “Det är de privilegierade och oss andra” : En kvalitativ studie om unga vuxnas attityder och erfarenheter av polisensarbete i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Halvardsson; Adela Zingmark; [2024]
    Nyckelord :Trust; distrust; young adults; police work; priviledge; discrimination; attitudes; experiences; Förtroende; misstro; unga vuxna; polisens arbete; privilegierad; diskriminering; attityder; erfarenheter;

    Sammanfattning : Swedish society is characterized by trust and confidence in authorities. In connecting with society changing and becoming more multicultural, shortcomings and mistrust against authorities have become increasingly common. The police are seen as a threat and are subjected to threats. LÄS MER

  3. 3. Tillgängliga material och rum - i spänningsfältet mellan policy och praktik : En intervjustudie med sex förskollärare om deras arbete med utformningen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Englund; Tuva Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Attitude; availability; indoor environment; policy enactment; preeschool; Förhållningssätt; förskola; inomhusmiljö; policy enactment; tillgänglighet;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) framgår att miljön ska vara tillgänglig för alla barn och där fokus ska ligga på barnens samspel med både den fysiska och den sociala omvärlden. Dock beskrivs det inte hur detta ska genomföras av förskollärarna i praktiken där vi utifrån egna erfarenheter upplev stora skillnader i hur förskollärare utformar inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  5. 5. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER