Sökning: "ritualer i organisationer"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden ritualer i organisationer.

  1. 11. It`s all about the people : En diskursanalys om framställningen av organisationsförändring i svenska ledarskapstidskrifter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Camilla Svanström; Lisa Wikfeltd Hellberg; [2015]
    Nyckelord :Diskursanalys; organisationsförändring; ledarskapsmedia.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vår uppsats syftar till att undersöka hur det skrivs om organisationsförändringar i svenska tidskrifter som riktar sig till företagsledare. Hur organisationsförändringar framställs, hur förändringarna problematiseras och vad som uppfattas som naturligt och självklart. LÄS MER

  2. 12. “Jag behöver det sociala” : En studie om organisationers ritualer och dess betydelse för medarbetares gemenskap och tillhörighet på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johan Björkstad; Mattias Marklund; [2015]
    Nyckelord :medarbetare; ritualer; emotionell energi;

    Sammanfattning : I denna C-uppsats studerar vi, utifrån ett sociologiskt perspektiv, vilka de organiserade ritualerna är, vilka funktioner dessa ritualer kan ha samt vilken betydelse ritualerna har för medarbetarens gemenskap och tillhörighet på arbetsplatsen. Detta gör vi genom att undersöka medarbetares känsloupplevelser i samband med ritualer på arbetsplatser. LÄS MER

  3. 13. De gamla gudar leva än : om Uppsala studentnationers sittningskultur

    Master-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Liv Jonsson; [2014]
    Nyckelord :ritual; institution; organisation; traditionalisering; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Uppsalas studentnationer grundades på 1600-talet och har sedan dess blivit en central del i Uppsalasstudentliv. I föreliggande studie undersöks Uppsala studentnationers roll i främjandet avstudenternas välbefinnande och skapande av gemenskap mellan medlemmarna. LÄS MER

  4. 14. Tradition som affärsidé - en studie i skapandet av traditioner och ritualer i marknadsföringssyfte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Signe Bremell; Gustav Klingberg; Karl Grudén; [2010]
    Nyckelord :tradition; reklam; konsumtion; temadag; marknadsföring; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur företag och organisationer skapar traditioner och ritualer och använder dem som en del i sin marknadsföring. Metod: I den här uppsatsen har vi utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi för insamling och analys av data. LÄS MER

  5. 15. Ritualen och dess potentiella användning i organisationer

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Erik Berglund; [2007]
    Nyckelord :ritualer; riter; organisation; organisationsteori; företagsekonomi; mässa;

    Sammanfattning : The essay's aim is to create an understanding for the act; ritual, and the functions or possible functions in an organisation. Many of the functions attribute to rituals lie in the ritual's double function. A ritual can function both as a practical/functional and a symbolic act. LÄS MER