Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  2. 2. Ledstråkssystem i matbutiker : En studie om att vägleda en synskadad person till den eftersökta avdelningen i en matbutik.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Shirin Namdar; [2022]
    Nyckelord :Information design; spatial design; wayfinding; wayshowing; orientation; tactile; Informationsdesign; rumslig gestaltning; wayfinding; wayshowing; orientering; taktilt;

    Sammanfattning : This is a thesis in information design with a focus on spatial design. The purpose of the study is to design a design proposal that will facilitate orientation in grocery stores for visually impaired people. LÄS MER

  3. 3. Att knyta ihop en konstbiennal i stadsrummet : Rummen mellan verken

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Mirka Kylmäaho; [2021]
    Nyckelord :Rumslig gestaltning; wayfinding; wayfindingstrategier; stadsrum; konstbiennal; utställning; meaning driven design; mening; berättande; flöde; social navigation.;

    Sammanfattning : This work is for the completion of a bachelor's degree in Information design with a focus on Spatial Design. The project has been carried out in collaboration with OpenArt, a biennial art exhibit that occurs across Örebro city center every other year. LÄS MER

  4. 4. Flexibla lärmiljöers flexibilitet : hinder eller möjligheter?

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Östlin; [2021]
    Nyckelord :flexibility; flexible learning environment; percieved space; physical space; school building; social space; space; space typologies; 21st century skills; flexibilitet; flexibla lärmiljöer; fysiska rum; föreställda rum; rum; rumsliga planlösningar; skolbyggnad; sociala rum;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap om hur flexibla lärmiljöer beskrivs och förstås i forskningspublikationer inom det internationella forskningsfältet Lärmiljöer. Med avstamp i rumslig teori undersöks vilka resultat som tidigare forskning presenterar i relation till flexibla lärmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Att känna och höra sin väg : Ett arbete om synskadades möjligheter att orientera sig i en urban stadsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sara Söderman; [2020]
    Nyckelord :Urban design; orientation; sound environment; wayshowing; visual impairment; accessibility; Urban design; orientering; ljudmiljö; wayshowing; synnedsättning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Att känna och höra sin väg är ett examensarbete i Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Syftet med arbetet är att undersöka hur synskadades möjligheter ser ut när det kommer till orientering i en urban stadsmiljö och hur taktila ledstråk kan användas i kombination med ljud för att samspela med den fysiska miljön på ett större öppet torg. LÄS MER