Sökning: "flexibla lärmiljöer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden flexibla lärmiljöer.

  1. 1. Språkmiljöer i förskolan på olika villkor : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Alexandra Törnevik; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Language environment; Language disorder; Language development; Förskola; Förskollärare; Språkmiljö; Språkstörning; Språkutveckling;

    Sammanfattning : In the following study, the work of educators has been studied. This is in the form of how educators use language-stimulated learning environments to promote the language of children with language disorders. LÄS MER

  2. 2. Flexibla lärmiljöers flexibilitet : hinder eller möjligheter?

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Östlin; [2021]
    Nyckelord :flexibility; flexible learning environment; percieved space; physical space; school building; social space; space; space typologies; 21st century skills; flexibilitet; flexibla lärmiljöer; fysiska rum; föreställda rum; rum; rumsliga planlösningar; skolbyggnad; sociala rum;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap om hur flexibla lärmiljöer beskrivs och förstås i forskningspublikationer inom det internationella forskningsfältet Lärmiljöer. Med avstamp i rumslig teori undersöks vilka resultat som tidigare forskning presenterar i relation till flexibla lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Tillgängliga lärmiljöer för elever med NPF : Från Flexenhet till Flexteam

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jeanine Kaparaye; [2019]
    Nyckelord :Accessible learning environments; Competence of neuropsychological deficits; Flexible organisation; Flexible resource room; Special education classroom; Flexenhet; Flexteam; Inkludering; Tillgängliga lärmiljöer; NPF kompetens; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flexenheter och flexteam som startades i en av Sveriges kommun, för att anpassa lärmiljöer till elever med funktionsnedsättningar, framför allt elever inom autism och ADHD. Undersökningen bygger på följande frågor: Vad är syfte med denna valda organisation? Hur bidrar organisationen till tillgänglighet för denna grupp elever? Vilka utmaningar och utvecklingsområden kan identifieras inom den valda organisationen? Kvalitativ forskningsmetod användes i studien och semi-strukturerade intervju och fokusgruppsintervjuer genomfördes för att samla in empirin. LÄS MER

  4. 4. "Närmare varandra" : - hur den fysiska lärmiljön kan främja delaktighet och acceptans

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Zahra Al-Naib; Jessica Blomgren; Tåve Hagström; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; fysisk lärmiljö; acceptans; tillgänglig undervisnng; förändringsarbete; variation och flexibilitet;

    Sammanfattning : Utformandet av våra klassrum och fysiska lärmiljöer har i stort sett varit detsamma i flera hundra år, trots att villkoren och syftet med undervisningen har förändrats. För att “en skola för alla” verkligen ska kunna tillgodose allas rätt till likvärdig utbildning måste delaktigheten öka i den pedagogiska, sociala och fysiska lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. En god lärmiljö – ett ömsesidigt samspel En livsvärldsfenomenologisk studie kring fysisk lärmiljö, två skolexempel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Sterwin; Sofia Svanström; [2016-02-22]
    Nyckelord :Livsvärld; fysisk lärmiljö; arkitektur; koncentration;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att skapa en ökad förståelse för den fysiska lärmiljöns förutsättningar och betydelse i relation till alla elevers möjlighet till lärande och utveckling i skolan. Syftet var även att få kunskap om hur lärmiljön är utformad i skolan med fokus på de anpassningar och förebyggande åtgärder, som görs. LÄS MER