Sökning: "rumsuppfattning"
Visar resultat 6 - 10 av 74 uppsatser innehållade ordet rumsuppfattning.
6. Hur kommunicerar pedagoger matematik med barn på förskolan?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : INLEDNING Tidigare studier och mätundersökningar har visat att förskolor är i behov av utveckling i matematik och att barn visar allmän brist på intresse för matematik. Men genom träning minskar risken för att barnen känner olust för matematik. Barnens matematiska utveckling främjas genom tidig matematisk kommunikation. LÄS MER
7. "Matematik är inte bara siffror, utan det är mer än så" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring matematikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : De senaste åren har matematikundervisning i förskolan lyfts fram alltmer i förskolans styrdokument Lpfö 18 och Skolverket. Förskolebarn vistas allt fler timmar på förskolorna idag vilket har betydelse för hur deras grundläggande kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER
8. Smarta styrsystem kontra statisk belysning
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska HögskolanSammanfattning : Belysning är en väsentlig del i ett fungerande samhälle. Utveckling av belysning går framåt hela tiden, för att bli så användarvänligt som möjligt. LÄS MER
9. Matematik som språk i förskolan : Förskolans matematik genom förskollärarens språkbruk i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : För den kommande studien är vårt syfte att bidra med kunskap och förståelse kring det matematiska språket i förskolans miljö, vid tillfällen då det inte explicit har planerats någon matematisk aktivitet. De frågeställningar som vi har arbetat med i studien är: Hur kommer matematik till uttryck genom förskollärarna i de spontana aktiviteterna i förskolan? Vilken typ av matematik blir barnen utmanade med i förskolans spontana aktiviteter? Vilka matematiska begrepp används i förskolans spontana aktiviteter? Studien har genomförts med fyra observationer och två intervjuer, där studieobjekten varit förskollärare och förskollärares användning av matematiska uttryck i kommunikationen med barnen. LÄS MER
10. Hitta en väg till programmering : Hur kan programmering utgöra en del av matematikundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sedan hösten 2018 är programmering en del av det matematiska innehållet algebra i läroplanen. Eftersom många lärare känner en osäkerhet angående matematikundervisning om programmering, finns ett behov av att veta mer om hur sådan undervisning kan se ut. LÄS MER