Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER
2. Det vibrerande rummet – akustik, atmosfär och arkitektur
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Ljud är, för de flesta, någonting självklart. Vi omges ständigt av ljud, våra egna och andras, och kanske märker vi inte av vår ljudmiljö förrän den blir direkt obehaglig. Detta speglas även i vår gärning och vårt tankesätt som arkitekter, där bilden, ljuset och den visuella estetiken har företräde i våra kreativa processer. LÄS MER
3. "Olle var är dina vanatar?" : Pedagogers resongemang kring undervisning i rumsuppfattning med yngre förskolebarn
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskap kring pedagogers resonemang om rumsuppfattning för yngre förskolebarn. Vi utgår från det sociokulturella perspektivet i vår studie där barn ses som kompetenta och aktivt tillägnar sig kunskap. LÄS MER
4. Avståndsuppfattning till en ljudkälla i VR
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Virtual reality, VR, has become more popular in the last decade thanks to the rapid development of the technology, and thanks to becoming more accessible. One of the demands that users have is that the VR experience should be immersive, which means that the computer-generated world should be perceived as if it was real. LÄS MER
5. Myren och moderniteten : om natur, tid och plats i Sara Lidmans roman Hjortronlandet
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : With this essay I aim to illustrate the simultaneous tension between and entanglement of narratives of mire and modernity in Sara Lidman’s novel Hjortronlandet. Both mire and modernity are understood wide concepts; as temporal as well as spatial markers relating to nature. LÄS MER