Sökning: "särbegåvade elever i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden särbegåvade elever i skolan.

  1. 21. "Duktiga" elever i matematik : En studie om elever med särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Linda Juntunen; [2018]
    Nyckelord :Särbegåvning; högpresterande; matematik; undervisning; motivation;

    Sammanfattning : På senare tid har det skrivits mycket om elever som har en särskild begåvning inom ett visst ämne och att de inte får den hjälp och stöttning som behövs i den svenska skolan. Lärare har ansvar att stötta även dessa elever, detta fastslår skollagen genom att ”utbildningen ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande” (SFS 2010:800, kap 1, 4 §). LÄS MER

  2. 22. Elever med särskild begåvning. : Vilket stöd får elever med särskild begåvning i matematik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madeleine Rappéll; Maria Wilgotson; [2018]
    Nyckelord :särbegåvade elever; elever med särskild begåvning; hög intelligens; högt IQ; hög förmåga; särbegåvning; matematik; skolverket stödmaterial.;

    Sammanfattning : Arbetet i föreliggande text handlar om elever med särskild begåvning inom ämnet matematik. Med elever med särskild begåvning menas särbegåvade elever som har en hög intelligensnivå, IQ (Pettersson 2011, s.13). Elever med särskild begåvning är i behov av anpassningar och stöd vilket de inte alltid får i skolan. LÄS MER

  3. 23. Särbegåvning ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mari Edlert; Gustaf Sirborn; [2018]
    Nyckelord :särbegåvning; vårdnadshavare; skola; kunskap; stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om vilket stöd skolan ger särbegåvade elever i deras kunskapsutveckling med ämnet svenska som utgångspunkt. Studiens frågeställningar är: Hur upptäcktes barnets särbegåvning enligt vårdnadshavarna? Hur har vårdnadshavarna upplevt skolans kunskap och bemötande gällande särbegåvning? Vilket stöd har vårdnadshavarnas barn fått av skolan? Studien är baserad på intervjuer med vårdnadshavare till särbegåvade barn. LÄS MER

  4. 24. Särbegåvinng - gåva eller belastning?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pernilla Nilsson; Helena Lif; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel:Särbegåvning – gåva eller belastning?Syfte och frågeställningar: Forskning visar att 92% av särbegåvade elever vantrivs i grundskolan. 77% vantrivs på gymnasiet. För många särbegåvade elever är skolan starten för på livslångt utanförskap. LÄS MER

  5. 25. Särskilt begåvad, vad menar du?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena-Maria Carlén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Både svensk och internationell forskning visar att lärares kunskaper och kännedom om de elever som lätt når målen är liten. Många lärare känner inte till begreppet särskilt begåvad och dess definition. LÄS MER