Sökning: "särbegåvade elever i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden särbegåvade elever i skolan.

  1. 11. Himmelska barn-himmel eller helvete i skolan : Några särbegåvade vuxnas upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Wennberg; Mervi Eklund; [2020]
    Nyckelord :differentierad undervisning; matematik; studieteknik; särbegåvning; underprestera; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka några särbegåvade vuxna personers upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan, med fokus på lärande och matematik. Vi har även undersökt vilka idéer några särbegåvade har kring hur undervisning kan utformas för att förhindra att problem i lärandet uppstår och en bättre kunskapsutveckling ska möjliggöras. LÄS MER

  2. 12. Specialpedagogens arbete kring identifiering och stimulans av särbegåvade elever i skolan : från identifiering till ABCD

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Josefine Larsson; Pernilla Svärdh; [2020]
    Nyckelord :Elev; identifiering; skola; specialpedagog; särbegåvad; särbegåvning;

    Sammanfattning : Vi ville lyfta fram ämnet eftersom vi i samtal med lärare och specialpedagoger vi träffar på, upplever att deras kunskap är begränsad kring specialpedagogens arbete mot de särbegåvade eleverna. I specialpedagogens och skolans uppdrag står att vi ska ge alla elever en utvecklande skoltid. LÄS MER

  3. 13. Matematiska uppgifter för särbegåvade – finns det? : En empirisk studie om hur rika matematiska uppgifter identifieras i läromedel på lågstadiet samt hur uppgifterna kan berika alla elevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marcus Mellström; Marie Hansson; [2020]
    Nyckelord :Matematisk fallenhet; särbegåvning; rika matematiska uppgifter; läromedel; heuristisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera huruvida det i tre utvalda läromedel, Prima Matematik 1B, Favoritmatematik 1B samt Mera Favoritmatematik 1B, kan identifieras rika matematiska uppgifter utifrån Sheffields tio kriterier. Studien ämnar även undersöka hur uppgifterna i urvalet eventuellt kan bidra till att utveckla alla elevers kunskapsutveckling inom ämnet. LÄS MER

  4. 14. Att undervisa särbegåvade elever i matematik - utifrån ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Niklasson; Madeleine Högström; [2019]
    Nyckelord :Särbegåvning; matematik; matematikundervisning; nivågruppering; understimulering; grundskola; berikning; gifted children; math; teaching;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete undersöker vi hur särbegåvade elever har upplevt matematikundervisningen i skolan och hur lärare ska arbeta med dessa elever så att de inte hämmas i sin kunskapsutveckling. Utifrån vår enkätundersökning gjord på särbegåvade vuxna visar det sig att 44 % deltagarna i åldern 18–23 har en negativ uppfattning av matematikundervisningen i grundskolan. LÄS MER

  5. 15. Att möta särskilt begåvade elever i skolan : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sara Grönberg; [2019]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; särbegåvade elever; lärarnas upplevelser.;

    Sammanfattning : Tidigare utförd forskning visar att särskilt begåvade elever inte alltid upptäcks och prioriteras i skolan så som den svenska skollagen kräver. Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärarnas upplevda förutsättningar att bemöta och utmana de särskilt begåvade eleverna i skolan. LÄS MER