Sökning: "särskild post"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden särskild post.

  1. 6. Hielp Maria!

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap

    Författare :Felicia Åstrand; [2022]
    Nyckelord :Saami; indigenous religion; Christianity; missionary work; Virgin Mary; yoik.; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : Saami culture and the Saami people have long been exploited and colonized by the Swedish state and church. Christian missionaries and priests have worked hard, violently, and oppressive to erase the indigenous religion and replace it with Christianity. LÄS MER

  2. 7. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Jalsborn; Louise Ljunglöf; [2021]
    Nyckelord :Mellanregister; Problematik; Register; Sångpedagogik; Sångterminologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Middle register; Problematics; Registers; Voice Pedagogy; Voice terminology; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER

  3. 8. Djävulen sitter i detaljerna. En undersökning av detaljerade utsagors tillförlitlighet i sexualmål

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hanna Hemby; [2021]
    Nyckelord :Processrätt; straffrätt; bevisvärdering; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Summary Sexual offence differ from other crimes. The injured party’s evidence in sexual offence tends to consist of solely oral evidence, and partially corroborating evidence. LÄS MER

  4. 9. Pedagogiska möbler : En rapport om pedagogiken och tekniken i universitetens framtida lärmiljöer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Maskinkonstruktion

    Författare :Arvid Wittwång; Amanda Perlind; [2021]
    Nyckelord :tech; pedagogics; furniture; university; higher-education; design; teknik; pedagogik; möbler; universitet; utbildning; möbler; design;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete placerar pedagogiska grepp och tekniska hjälpmedel i centrum och arbetar för att kartlägga vilka delar som är relevanta idag, vilka som har använts historiskt och hur trenderna för framtiden ser ut. Rapporten utgör en del av ett större projekt som syftar till att skapa ett möbelkoncept anpassat för framtida universitet i Sverige, där hybridinlärning – växlandet mellan analogt och digitalt lärande – presenteras som en viktig post. LÄS MER

  5. 10. Alla barns rätt till utveckling och lärande : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av barn med särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Larsson; Linda Larsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; proximal utvecklingszon; specialpedagogik; särbegåvning; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom förskollärares beskrivningar ta del av deras erfarenheter av barn med särskild begåvning, hur barnen uppmärksammas samt vilket stöd de enligt förskollärare behöver och får i sitt lärande i förskolans utbildning. Studien utgår från följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärare sina erfarenheter av barn med särskild begåvning? Vilket stöd och vilken stimulans beskriver förskollärare att barn med särskild begåvning behöver i förskolans utbildning? Samt vilket stöd och vilken stimulans beskriver förskollärare att barn med särskild begåvning får i förskolans utbildning? Studien har den sociokulturella teorin som utgångspunkt, i den sociokulturella teorin är lärande i samspel, den proximala utvecklingszonen samt en grundsyn på barn som kompetenta individer centralt. LÄS MER