Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Om borgenärsskydd till kryptovaluta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ludvig Andersson; [2019]
    Nyckelord :sakrätt; kryptovaluta; bitcoin; borgenärsskydd; functional equivalence; funktionell likvärdighet; icke-fysisk egendom; IT-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Digitalisering och ny teknik möjliggör helt nya sätt för representation av ekonomiska värden. Utanför den traditionella egendomssfären kan idag stora tillgångar hittas. Det kanske vanligaste exemplet på sådana tillgångar är kryptovalutor. LÄS MER

  2. 7. Utanför klassrummet : – Lärares och specialpedagogers erfarenhet av och uppfattningar om stödåtgärder i förhållande till begreppet inkludering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Rebecka Edin; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; stödåtgärder; särskiljande lösningar; dilemmaperspektiv; motivation;

    Sammanfattning : I en tid när inkludering känns som en självklar målsättning för många i skolan, men där stödåtgärder utanför klassrummet ändå är en organisation som används, känns den här studien som ett relevant inslag. Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger uppfattar förhållandet mellan begreppet inkludering och en praktik där stöd ges utanför klassrummet. LÄS MER

  3. 8. Att se möjligheter där andra ser hinder : uppfattningar om inkludering och tillgänglig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Calmerbäck; Anna-Maria Sandberg; [2017]
    Nyckelord :universal design for learning; Inkludering; gymnasiesärskola; tillgänglig undervisning; universal design för lärande; specialpedagogiska perspektiv; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur pedagoger, elever och skolledare vid en gymnasieskola uppfattar fenomenen inkludering och tillgänglig undervisning genom att undersöka deras syn på möjligheter och utmaningar med att som elev inskriven i gymnasiesärskolan delta i undervisning på nationella program på gymnasieskolan. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med målet att finna variationer i uppfattningarna kring inkludering och tillgänglig undervisning hos de olika aktörerna. LÄS MER

  4. 9. Att vända skolsituationen : En studie av faktorer som några elever och föräldrar anser möjliggjort en återgång till ordinarie skolform från en särskild undervisningsgrupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Karlsson; [2013]
    Nyckelord :skola; socialt samspel; särskild undervisningsgrupp; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker elever i svårigheter som lyckas vända sin skolsituation. Det man sett i forskning vara framgångsfaktorer för att skapa en skola för alla är, individuell anpassning och stöd i lärandet, stöd i det sociala samspelet mellan elever, gruppstärkande övningar, god kommunikation och samsyn mellan inblandade parter i och kring det direkta skolarbetet. LÄS MER

  5. 10. Talet om särskiljande lösningar i skolan. En diskursanalytisk studie bland kommunala beslutsfattare

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Barta; [2012-02-10]
    Nyckelord :identitet; makt; språk; inkludering exkludering; diskursteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att fördjupa den specialpedagogiska diskussionen kring särskiljande undervisningsformer. Närmare preciserat är syftet med studien att undersöka hur särskiljande lösningar legitimeras i beslutsfattarnas tal samt vilka identiteter deras tal konstruerar. LÄS MER