Sökning: "särskolan 2010"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden särskolan 2010.

  1. 1. Är särskolan och elever med funktionsvariationer med på dagordningen? : En innehållsanalys av Biblioteksbladet 2005-2015

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Rosén; [2020]
    Nyckelord :Särskolor; elever; funktionsvariationer; elever med funktionsvariationer; innehållsanalys; dagordningsteori; tidskrift; branschtidning; Biblioteksbladet; artiklar; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : 2010 beslutades det att den nya skollagen skulle inkludera en paragraf om alla elevers tillgång till skolbibliotek, oavsett om de går i ”grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola” (SFS 2010:800, 2 kap. 36 §). LÄS MER

  2. 2. Omsorg och kunskap i grundsärskolan : 6 lärare beskriver grundsärskolans vardag före och efter LGSÄR 11:s införande i förhållande till begreppen omsorg och kunskap

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :André Mattsson; Henrysson Mats; [2019]
    Nyckelord :Care; compulsory school for students with intellectual disabilities; knowledge; LGSÄR11; relational; special needs; teacher; Grundsärskola; kunskap; LGSÄR11; omsorg; relationell; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare som arbetar i grundsärskolan upplever grundsärskolan idag utifrån begreppen kunskap och omsorg. Rapporter från Skolverket (2001; 2009; 2010) har påvisat att grundsärskolan innehåller för mycket omsorg på eventuell bekostnad av kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig utbildning? : Skolpersonals syn på möjligheter och hinder i skolmiljön för elever med autism i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Charlotte Allgren; [2017]
    Nyckelord :autism; grundskola; likvärdig utbildning; skollag 2010:800; tydliggörande pedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att belysa hur grundskolans personal enligt nu gällande skollag (2010:800) uppfattar att de kan erbjuda elever med autism en likvärdig utbildning. Jag har undersökt personalens syn på elevernas behov samt vilka möjligheter och hinder de ser för att erbjuda en adekvat undervisning som eleverna är i behov av. LÄS MER

  4. 4. Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Stålborg; Maria Wetterdal; [2014-09-08]
    Nyckelord :hemmasittare; särskola; specialskola; utvecklingsstörning; grav språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ämnet och den litteratur som finns är inriktad på elever inom grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Subjektspositioner spelar roll. Hur diskurser kan understödja eller motarbeta tal och idéer om studiemöjligheter för ungdomar med intellektuella funktionshinder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Lundgren; [2014-01-28]
    Nyckelord :diskursanalys; intellektuella funktionshinder; eftergymnasiala utbildningar;

    Sammanfattning : Syfte Studera hur diskurser kan understödja diskussionen om studiemöjligheter efter gymnasiet för ungdomar med intellektuella funktionshinder och med en diskursiv ansats föra en teoretisk diskussion om hur subjektens positioner spelar roll för vad som framträder som rimligt och möjligt. Teori Poststrukturalism, diskursteori, subjektspositioner. LÄS MER