Sökning: "skollag 2010:800"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden skollag 2010:800.
1. Förskollärarens ledarskap i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER
2. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : en diskursanalytisk fokusguppsstudie
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens utgångspunkt är den lag som Sveriges skollag föreskrev år 2010: ”Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800, 5§). I Studien utgör förskolan kontext och därmed undersöks vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (VGBE) i förskolan. LÄS MER
3. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER
4. Samarbete mellan elever som undervisningsform : En kvalitativ studie av studenters upplevelser av inkludering och samarbete i skolan
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Inledning: Det framkommer i svensk skollag (SFS 2010:800) att samarbete bör spela en betydande roll inom skolväsendet. Detta då samarbete elever emellan kan utveckla sociala och kommunikativa förmågor samt andra kompetenser. Syfte: Studien åsyftar belysa studenters upplevelser av samarbete som undervisningsform. LÄS MER
5. Analys av de nationella bedömningsstöden i de tidiga skollåren- en resurs för skolutveckling? : Ramfaktorteoretisk analys av tre svenska skolors styrkedja
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Den 1 juli 2019 infördes, i Sverige, en Läsa- skriva- räkna garanti för årskurs f-3. Kopplat till garantin finns kartläggningsmaterial och bedömningsstöd (SFS 2010:800). LÄS MER