Sökning: "södertörns högskola Heidegger"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden södertörns högskola Heidegger.
1. Hiroshima som världstillstånd : Atombombens filosofiska implikationer enligt Günther Anders, Hannah Arendt och Karl Jaspers
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/IdéhistoriaSammanfattning : This paper aims to analyze the philosophical implications of the atomic bomb in the thinking of three German post-war philosophers: Günther Anders, Hannah Arendt, and Karl Jaspers. Although they differ greatly in interest and philosophical perspective, the atomic bomb can be discerned as a problem of humanity's technological, ethical, and political conditions in the intersection of their authorships. LÄS MER
2. Familjealbum : Familjevarons fenomenologi utifrån konstens bilder
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Existence is essentially in a world and with others, as Heidegger stated, and this essay wants to emphasize that our first, closest and most prosaic experience of in- and with-being is our home and family. The aim is to explore, describe and understand the experience of the existential time space, that is constituted by the family ties companion-parent-child. LÄS MER
3. Heidegger och Lukács : Förtingligandets problem i Vara och tid och Historia och klassmedvetande
Magister-uppsats, Södertörns högskola/FilosofiSammanfattning : The main objective of this essay is to construct a conceptual background to the problem of reification [Verdinglichung] in the works of Martin Heidegger and Georg Lukács, Being and time and History and Class Consciousness. This problem is approached through four main chapters – the method of phenomenology and marxism, the critique of the sciences, the concept of wholeness or totality, and the possibility of a phenomenological marxism. LÄS MER
4. Gränstrakter : En essä om bryn, platsbyggande och trädgårdsmästarens praktiska kunskap
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker jag vad trädgårdsmästarens praktiska kunskap är och vad den innebär det när aspekter som plats, natur och kultur är del av formandet av den. Jag visar också på det dilemma kring kommunikation om den praktiska kunskapen som uppstår i relation till medarbetare och uppdragsgivare. LÄS MER
5. Den levda tråkigheten : En fenomenologisk undersökning av hur tråkighet kommer till uttryck i lärarvardagen
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Detta är ett essäistiskt försök att fånga den flyktiga tråkigheten. Med fenomenologin som grund undersöks lärarens levda erfarenhet av tråkighet och hur den kommer till uttryck i hennes yrkesvardag. LÄS MER