Sökning: "samarbete förskoleklass skola"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden samarbete förskoleklass skola.

  1. 16. Övergången mellan förskola och skola : Pedagogers arbete och samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Forsberg; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; övergång; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers upplevelser kring arbetet, och då främst samarbetet mellan förskola och förskoleklass vid barns övergång mellan dessa. Fokus låg på att finna likheter och skillnader samt framgångsfaktorer i pedagogernas arbete. LÄS MER

  2. 17. Förskoleklass och skolklass - samsyn med förhinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskoleklass; samsyn; samverkan; skola; sociala representationer; språklig medvetenhet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån intervjuer, observationer och en textanalys undersöka språkutveckling och samverkan i förskoleklass och årskurs 1 genom följande forskningsfrågor: Hur ser pedagoger och lärare på förskoleklassens verksamhet och uppdrag utifrån barnets språkutveckling? Hur kan en samverkan påverka kontinuiteten i barnets övergång från förskoleklass? Hur är kontinuitet, samsyn och samverkan framskriven i läroplanens mål och riktlinjer? Resultaten av det empiriska materialet visade att pedagogernas och lärarnas syn på förskoleklassens verksamhet och uppdrag utifrån språkutveckling skiljdes åt på flera sätt. Det saknades en samverkan som bl. LÄS MER

  3. 18. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER

  4. 19. Läsinlärning och läsutveckling : En studie om lärares sätt att arbeta med läsinlärning och läsutveckling i årskurs F-5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin arbelius; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; analytiskt; läsinlärning; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om läsinlärning och läsutveckling. Syftet med arbetet är att ta reda på hur olika lärare på en skola arbetar med läsinlärning och vad de gör för att utveckla elevers läsförmåga i förskoleklass till år 5. LÄS MER

  5. 20. Från förskola till förskoleklass : En kvalitativ studie om samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Holmberg; [2014]
    Nyckelord :samverkan; övergång; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Idén till att undersöka samverkan mellan förskola och förskoleklass grundade sig på ett egenintresse, då jag uppmärksammade att verksamheterna inte hade någon märkbar kontakt med varandra, i samband med mitt eget barns övergång. Mot denna bakgrund, var syftet med studien att undersöka hur samverkansarbetet ser ut mellan tre förskolor och tre förskoleklasser. LÄS MER