Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En skola för alla : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares upplevelser av anpassningar och kollegialt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emine Tunuzliu; Merita Tunuzliu; [2022]
    Nyckelord :Teaching methods; collegial learning; capital; adaptation; physical education; Undervisningsmetod; kollegialt lärande; kapital; anpassning; inkludering; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka idrottslärares arbete med undervisningsmetoder som möjliggör en skola för alla. Samt att undersöka eventuella kompetenser eller kunskaper som idrottslärarna upplevs sakna inom möjliggörande metoder för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning i grundskolans tidiga år : En studie om lärares uppfattning om kartläggning och undervisning av elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rita Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Språkstörning; språkutveckling; förskoleklass; lärandemiljö; anpassningar; kartläggning; specialundervisning;

    Sammanfattning : Språkstörning är ett komplext begrepp som innefattar flera olika svårigheter. Svårigheterna kan drabba enbart förståelsen eller produktionen av språk. Ju fler nivåer som är drabbade, desto gravare är språkstörningen. LÄS MER

  3. 3. Informationsflödet : - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Pihl Persson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; informationsanvändande; specialpedagogik; övergång; överlämning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Pihl Persson, Elin (2021). Informationsflödet - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. ÖVERGÅNGEN TILL FÖRSKOLEKLASS FÖR BARN SOM UPPVISAR SÅRBARHET

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Tenblad; [2020-04-16]
    Nyckelord :övergång; sårbarhet; förskoleklass; förskollärare; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare i förskolan och i förskoleklass ser på övergången till förskoleklass för barn som uppvisar sårbarhet utifrån möjligheter, hinder, samarbetsformer och den egna yrkesrollen. Denna kvalitativa studie är inspirerad av en utvecklingsekologisk teori som utgår från samspelet mellan individen och den omgivande miljön. LÄS MER

  5. 5. Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Jonsson; Lindquist Rebecca; [2020-03-02]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; barn i behov av särskilt stöd; metoder för övergångar;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera de möjligheter och hinder som pedagoger upplever i samband med övergångarna och hur dessa kan bli effektivare för att optimalt främja barnens fortsatta lärande och utveckling. LÄS MER