Sökning: "samhälle leksaker"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden samhälle leksaker.

  1. 1. ”Man kan inte leka här inne för det finns inga leksaker!” : En kvalitativ studie om hur barn beskriver sina inomhusmiljöer och hur inflytandet kan bli synligt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Miranda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Barns aktörskap; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv och handlingserbjudande;

    Sammanfattning : Inflytande kring barns inomhusmiljö är ett forskningsområde som det idag finns ganska lite forskning inom, specifikt utifrån ett barns perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på hur barns inflytande kan se ut i förskolans fysiska inomhusmiljö, genom hur barn beskriver och använder sina fysiska inomhusmiljöer. LÄS MER

  2. 2. En studie om integration i förskolan och inkludering av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Yasmin Aluuan; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Språkinlärning; svenska som andraspråk och mångkulturella.;

    Sammanfattning : Abstract: Denna studie har som syfte att undersöka hur förskollärare förhåller sig och arbetar med inkludering av barn med svenska som andraspråk och om det går att förbättra deras inkluderande arbetssätt.Undersökningen använder en kvalitativ forskningsmetod där individuella intervjuer analyseras med etablerade teorier i språkinlärning och inkludering av flerspråkiga barn som inte pratar svenska. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Berfin Batak; Amina Salihovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; modersmål; sociokulturell; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. ”Normbyggande i bygg- och konstruktionsmiljön” : En diskursanalys av förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Hagström; Mimmi Almlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; bygg och konstruktion; normer; kön; genus; poststrukturalism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö. Studiens teoretiska ramverk utgörs av poststrukturalistisk språkteori, diskursteori, subjektsteori och Yvonne Hirdmans teori om genusordning. LÄS MER

  5. 5. Barns leksaker och könsstereotyper : Hur produktdesign kan underlätta för föräldrar att göra varierande och normbrytande val av leksaker och lek

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Oscar Carlzon; [2021]
    Nyckelord :Children’s toys; gender stereotypes; emotionell design; social design; user centered design; UCD; Barnleksaker; könsstereotyper; emotionell design; social design; användarcentrerad design; ACD;

    Sammanfattning : Könsnormerna bekräftas av föräldrar redan från barnets födsel, genom att välja könsstereotypiska leksaker, som enligt samhällets normer delar upp barnen mellan de biologiska könen. Detta påverkar inte endast barnets syn på sig själv utan även hur andra ser och behandlar barnet. LÄS MER