Sökning: "samhällskunskap Kvantitativ analys"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden samhällskunskap Kvantitativ analys.
1. Hållbar utveckling i samhällsorienterade ämnenEn historisk överblick av hållbar utvecklings tre dimensioner i läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre dimensioner av hållbar utveckling: social, ekonomisk och miljömässig framträder i kursplaner för samhällsorienterade ämnen i läroplaner från 1969 till 2011. Vidare syftar studien till att undersöka vilka utbildningsteoretiska mönster som framträder i de tre dimensionerna av hållbar utveckling. LÄS MER
2. HIT, MEN INTE LÄNGRE : En struktureringsteoretisk analys av samhällskunskapslärares yrkesetiska gränsdragningar baserad på deras uppfattningar av ämnets övergripande syfte i förhållande till ämnesplanen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Den här studien syftar till att urskilja en yrkesetisk gräns baserat på samhällskunskapslärares uppfattning av ämnets övergripande syfte i förhållande till ämnesplanen. Om en gränsdragning existerar syftar studien också till att, i relation till innehållet så som det presenteras i ämnesplanen, synliggöra var den gränsen går. LÄS MER
3. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER
4. Kan texten tala? : En studie om röst och kausalitet i läromedel för samhällskunskap
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna studie undersöker förekomsten av läsbarhetsvariablerna röst och kausalitet i tre läromedelstexter för ämnet samhällskunskap. Syftet med studien är att undersöka läromedelstexternas läsbarhet utifrån ett andraspråksperspektiv då röst och kausalitet är faktorer som främjar andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER
5. Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDen aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkaralla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är tvåav skolans viktigaste uppdrag. LÄS MER