Sökning: "samhällskunskap Kvantitativ analys"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden samhällskunskap Kvantitativ analys.

  1. 1. Hållbar utveckling i samhällsorienterade ämnenEn historisk överblick av hållbar utvecklings tre dimensioner i läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällsorienterade ämnen; samhällskunskap; läroplanstyper; utbildningsfunktioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre dimensioner av hållbar utveckling: social, ekonomisk och miljömässig framträder i kursplaner för samhällsorienterade ämnen i läroplaner från 1969 till 2011. Vidare syftar studien till att undersöka vilka utbildningsteoretiska mönster som framträder i de tre dimensionerna av hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. HIT, MEN INTE LÄNGRE : En struktureringsteoretisk analys av samhällskunskapslärares yrkesetiska gränsdragningar baserad på deras uppfattningar av ämnets övergripande syfte i förhållande till ämnesplanen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Betty E. Liliansdotter; [2021]
    Nyckelord :samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; yrkesetik; struktureringsteori; samhälle; ämneslärare;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att urskilja en yrkesetisk gräns baserat på samhällskunskapslärares uppfattning av ämnets övergripande syfte i förhållande till ämnesplanen. Om en gränsdragning existerar syftar studien också till att, i relation till innehållet så som det presenteras i ämnesplanen, synliggöra var den gränsen går. LÄS MER

  3. 3. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Jönsson; Maria Andersson; [2019]
    Nyckelord :deliberativ kommunikation; demokrati; demokratifostran; demokratimodeller; elevinflytande; läroplan; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER

  4. 4. Kan texten tala? : En studie om röst och kausalitet i läromedel för samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jenny Rakovic Odobasic; [2019]
    Nyckelord :läsbarhet; röst; kausalitet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förekomsten av läsbarhetsvariablerna röst och kausalitet i tre läromedelstexter för ämnet samhällskunskap. Syftet med studien är att under­söka läromedels­texternas läsbarhet utifrån ett andraspråksperspektiv då röst och kausalitet är faktorer som främjar andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Eriksson; Helene Eriksson; Terese Engman; [2014]
    Nyckelord :Lgr11; diskriminering; diskrimineringslag; diskrim;

    Sammanfattning : SammanfattningDen aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkaralla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är tvåav skolans viktigaste uppdrag. LÄS MER