Sökning: "samspel i naturen"
Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade orden samspel i naturen.
16. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER
17. ”Ut och utforska och upplev!” : En kvalitativ studie om hur pedagoger inom I Ur och Skur-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom ”I Ur och Skur”-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen. Till syftet hör två frågeställningar där avsikten är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring utomhusmiljön som ett didaktiskt redskap i undervisningen samt vilka aspekter som blir betydelsefulla vid undervisning utomhus. LÄS MER
18. Rum för andrum
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : I en allt mer stressad värld minskar tid och rum för mental återhämtning, vilket skapar ett ohälsosamt samhälle. Stress och mental utmattning är tyvärr ett allvarligt problem då pressen på människan fortsätter att öka. LÄS MER
19. Naturen i förskolan : pedagogers syn på arbetet med och vistelsen i naturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Forskningen som lyfts fram i den här studien visar att vistelse i natur har positiv påverkan på barn när det gäller utbildning, socialt samspel fysik, psykisk hälsa samt stresshantering. Samtidigt tyder mycket på att barn idag har mindre kontakt med naturen idag då andra aktiviteter tar över samt att naturen för många idag är mindre lättillgänglig. LÄS MER
20. Lära om och av naturen - Lärarstudenters uppfattningar om utomhuspedagogiskt arbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genom detta arbete vill vi utveckla vår förståelse för lärarstudenters upplevelser av vilka förutsättningar utbildningens NO-kurser skapar för framtida utomhuspedagogiskt arbete inom dessa ämnen. Denna vilja grundas i ett personligt engagemang för hur vi inom skolan kan stödja elever som idag växer upp i en eskalerande klimatkris samt i tidigare forskning som visat att lärares möjligheter till detta till stor del utvecklas under lärarutbildningen. LÄS MER