Sökning: "samtal barn och pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser innehållade orden samtal barn och pedagoger.

  1. 1. Utomhusundervisning inom naturvetenskapliga lärområden En aktionsforskning om spontana undervisningstillfällen på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Roding; Cecilia Roos; [2024-02-29]
    Nyckelord :naturvetenskap; pedagoger; spontanitet; förskolegården; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att när det är tid för utevistelse på förskolegården samlas vanligen pedagogerna på ett ställe och samtalar med varandra. Problematiken med samtalen är att pedagogerna inte uppmärksammar och tar tillvara på spontant uppkomna undervisningstillfällen inom naturvetenskapliga lärområden, barns intresse försummas och de kommer inte vidare i sin utveckling. LÄS MER

  2. 2. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  3. 3. Låt maten tysta mun (…?)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Fällgren; Linn Ejerblom; [2023-12-07]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; Pedagogisk måltid; Mellanmål Socialt lärande; Sociokulturellt lärandeperspektiv; Fritidshem;

    Sammanfattning : Mellanmålet är en återkommande aktivitet som genom historien på ett eller annat sätt funnits med primärt syfte att mätta barn från hunger. Genom denna studie vill vi däremot lyfta fram att mellanmålet har större potential än så för elevers lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. “Det är viktigt att vara en förebild” : en studie om pedagogers samtal om musikundervisning och musikaliska föreställningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Österlind; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Musikalisk föreställning; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger;

    Sammanfattning : Musikundervisningen på svenska förskollärarutbildningar har på senare år minskat och gått från att ha en självklar praktiknära plats till att få allt mindre utrymme i takt med att förskollärarutbildningen har blivit mindre praktisk och mer teoretisk (Holmberg & Zimmerman Nilsson, 2023). Denna studie avser att undersöka och analysera förskolepedagogers reflektioner över en musikalisk föreställning för barn i förskolan ur ett musikdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER