Sökning: "samverkan särskola grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samverkan särskola grundskolan.

  1. 1. Specialpedagogers och arbetsterapeuters uppfattningar om sina uppdrag i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulla Ekeberg; [2020]
    Nyckelord :occupational therapist; school; special educators; arbetsterapi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekeberg, Ulla (2020). Specialpedagoger och arbetsterapeuter uppfattningar om sina uppdrag i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Inkludering som idé och verklighet : Rektorers uppfattningar om förutsättningar och ramar gällande inkludering av grundsärskoleelever i grundskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anneli Vallin; Josefin Cannehag; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; integrated pupil; special school; intellectual disability; frame factors; Inkludering; integrerad elev; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; ramfaktorer;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge of some primary schools’ principals and special schools’ principals views on the inclusion of pupils with intellectual disabilities in the activities of primary school. To collect data to the study, we have chosen to use a qualitative research interview as a method. LÄS MER

  3. 3. Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Stålborg; Maria Wetterdal; [2014-09-08]
    Nyckelord :hemmasittare; särskola; specialskola; utvecklingsstörning; grav språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ämnet och den litteratur som finns är inriktad på elever inom grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Grupphandledning - ett sätt att utveckla samverkan mellan särskola och grundskola?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Kerstin Marsk; [2012-02-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning Målet "en skola för alla", känns i många avseenden avlägset. Om målet verkligen är att skapa en skola där "alla" får delta helt och fullt utifrån sina förutsättningar krävs det att alla som arbetar i skolan får det stöd och skaffar sig den kompetens som krävs för att kunna möta den stora variationen av elevers olikheter. LÄS MER

  5. 5. Föräldrasamverkan och föräldrainflytande ­ En enkätundersökning gjord i särskolan och grundskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mikael Lindquist; Daniel Claesson; ; [2008]
    Nyckelord :Föräldrar; Föräldrasamverkan; Föräldrakontakt; För;

    Sammanfattning : ___________________________________________________________________Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur kontakten mellan lärare och föräldrar ser ut igrundskolan och särskolan. Anledningen till att vi intresserade oss för det här ämnet var för att vi har båda gjortVFU i både grund- och särskola. LÄS MER