Sökning: "scandals CSR"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden scandals CSR.

  1. 1. Hållbarhetsrapportering av ett varumärkesskadat företag : En fallstudie om hur H&M anpassar sin signalering efter samhällets kritik för att återuppbygga sin legitimitet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tuva Kiiveri; Sofia Gynt; [2023]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability; signalling; legitimacy; CSR; Hållbarhetsrapport; hållbarhet; signalering; legitimitet; CSR;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-30. Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp. Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sofia Gynt och Tuva Kiiveri. LÄS MER

  2. 2. Social media's role in company transperency : A qualitative study of private firms in northern Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Terese Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :transperency; social media; CSR; communication; private firms.;

    Sammanfattning : The interest in company transparency has increased in the last years. This has been a demand from customers and other stakeholders after witnessing numerus scandals by big companies. Along with this, being transparent has also become a goal for a lot of companies today. LÄS MER

  3. 3. FNs barnkonvention - en trojansk häst : En kvalitativ textanalys på hur FNs kriskommunikation speglar deras värderingar.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Marcusson; Madeleine Pettersson-Lumbreras; [2022]
    Nyckelord :FN; krishantering; kriskommunikation; CSR; IRT; Schwartz värdeskala; organisation; stakeholders; katolska kyrkan; FIFA; Santer kommissionen; konventioner;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine, through a crisis communication approach, how the UN intergovernmental organization acts during a crisis and whether their strategies are in symbiosis with their core values and conventions. As the majority of crisis communication research is based on governmental or commercial organizations, there is a lack of knowledge in how intergovernmental organizations behave during a crisis. LÄS MER

  4. 4. Förklaringsfaktorer för CSR-delgivning : En kvantitativ studie om social och miljömässig rapportering hos börsnoterade företag i Sverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anthonia Lundgren; Ellinor Bergling; [2022]
    Nyckelord :Social Responsibility CSR ; CSR-disclosure; Global Reporting Initiative GRI ; Firm-specific characteristics; Annual report; Sweden; Corporate Social Responsibility CSR ; CSR-delgivning; Global Reporting Initiative GRI ; Företagsspecifika variabler; Årsredovisning; Sverige;

    Sammanfattning : Klimatförändringar, globaliseringen och företagsskandaler har medfört att CSR fått en ökad uppmärksamhet på senare tid, något som ökat kraven på transparens i företagens rapportering. Samtidigt är CSR ett föränderligt koncept som skiljer sig mellan nationer, vilket gett upphov till varierande resultat i studier som undersökt begreppet i relation till informationsdelgivning. LÄS MER

  5. 5. The Communicative Dance of Greenwashing Accusations

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephan Poot; Melissa Eilander; [2022]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; sustainability; greenwashing; accusations; corporate responses; impression management; the scandal effect; neutralisation techniques; communicative dance.; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to develop a deeper understanding of how organisations use communication as a tool to publicly respond to accusations. We aim to explore whether existing techniques are being used or if new techniques can be discovered... LÄS MER