Sökning: "scent branding"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden scent branding.

  1. 1. How Can Scents Influence the Way Customers Perceive Hotel Brands? Analysis on the Importance of Scents as part of Branding in the Hotel Industry

    L3-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Navarrete Lindez; Laia Martinez Miracle; Marine Hakobyan; [2021]
    Nyckelord :Scent marketing; hotels; sensory marketing; scent branding; brand image; brand loyalty; brand recall; brand associations and experiences; brand identity; brand identity prism; Santhiya Koh Yao Yai Resort Spa hotel; W Barcelona hotel; Sun Palace hotel.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Scent marketing has long been here; discussed in various literature and used by many brands all over the world. Yet, there is not sufficient research done on how scents affect customer perceptions of brands in the hotel industry. LÄS MER

  2. 2. Kravet på grafisk återgivning i varumärkesrätten - En jämförelse mellan det rättsliga och det företagsekonomiska varumärkesbegreppet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Victoria Waldau; [2016]
    Nyckelord :Varumärkesstrategi; Företagsekonomi; Okonventionella varumärken; Särskiljningsförmåga; Grafisk återgivning; Varumärkesrätt; Affärsjuridik; Handelrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Idag har företagens varumärken gått från enbart det traditionella i form av en figur eller ett ord, antingen separat eller i kombination, till varumärkesportföljer som även inkluderar icke-visuella varumärken, vilka benämns inom varumärkesrätten som okonventionella varumärken. Till okonventionella varumärken hör bland annat ljudmärken, doftmärken, färgmärken, formmärken och även hologram. LÄS MER

  3. 3. Branding in the air : A study about the impact of sensory marketing

    Kandidat-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)

    Författare :Terhi Suhonen; Jenny Tengvall; [2009]
    Nyckelord :Sensory Branding; Sensory Marketing; Customer-Based Brand Equity; Human Senses; Perception; Brand Knowledge; Congruency; Unconscious; Bonding;

    Sammanfattning : Background: Previously, marketing has focused on audiovisual stimulus but as a result from the information overload of the modern society, companies find it harder to differentiate from the competitors through the traditional marketing channels. Consumers of today tend to take functional attributes for granted and seek for an emotional involvement in the purchasing process. LÄS MER