Sökning: "school food"

Visar resultat 21 - 25 av 361 uppsatser innehållade orden school food.

  1. 21. Användning av ekologiska och närproducerade livsmedel i ämnet hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ann-Charlott Olén; Carina Hemmarö; Filippa Svedlund; [2023]
    Nyckelord :ekologiskt; närproducerat; ramfaktorer; hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund Genom att handla närproducerat och ekologiskt är det möjligt att bidra till hållbar utveckling. Enligt det centrala innehållet för hem och konsumentkunskap ska elever utbildas att göra genomtänkta val av livsmedel som främjar deras hälsa, ekonomi och vår miljö. LÄS MER

  2. 22. Enhancing Pupils’ Attitude Towards School Lunch by Designing a User-Friendly Interface

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Pernilla Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Pupils; School lunch; User experience; Application design; Interaction design;

    Sammanfattning : A hungry student has challenges absorbing knowledge. So, maintaining good habits regarding food is important for their health and education. The objective of this paper is to provide insights into how the content and the usability of an application have an impact on pupils' attitudes toward school lunches. LÄS MER

  3. 23. Scrutinizing local views of the role of education in relation to western mainstream views : a case-study from Tanzania

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Utveckling och internationellt samarbete

    Författare :Najah Abyan; Caroline Petersen; [2023]
    Nyckelord :Babati; capability; education; freedom; gender; socioeconomic differences; Babati; Tanzania; kapabilitete; frihet; utbildning; genus; socioekonomiska skillnader;

    Sammanfattning : This case study was conducted to give an in-depth analysis of the local stakeholder’s views on the role of education in Babati, Tanzania. The goal is to investigate differences and similarities between the views in Babati and mainstream western views, exemplified by the theory of Martha Nussbaum and Amartya Sen while being attentive to gender and socioeconomic differences. LÄS MER

  4. 24. Exploring the Food Security and Dietary Diversity Situation: A Comparative Analysis between Bangladeshi Immigrants Currently Residing in Lund, Sweden and Their Previous Residence in Bangladesh.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Anta Ishmam Chowdhury; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to compare the food security and dietary diversity status of Bangladeshi immigrants living in Sweden to their position in Bangladesh. Structured surveys were used to collect data from 15 Bangladeshi immigrants, which included demographic information as well as indices of food security and dietary diversity. LÄS MER

  5. 25. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Civics; sustainable development; teacher perspective; upper secondary school; educational content; individual interviews; Samhällskunskap; hållbar utveckling; lärarperspektiv; gymnasiet; stoffinnehåll; enskilda intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER