Sökning: "second language students and ways and methods of working."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden second language students and ways and methods of working..

  1. 1. En val eller Ett val? : En intervjustudie om hur lärare arbetar med ämnesbegrepp i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alva Lindblom; [2022]
    Nyckelord :Subject-concepts; social studies instruction; social studies teachers; hermeneutics; Ämnesbegrepp; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapslärare; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that students occasionally face linguistic challenges related to the subject-concepts of social studies. One example concern that individuals can interpret subject-concepts in various ways. Therefore, the area of this study is how social studies teachers work with subject-concepts in social studies. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärning för elever med svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om hur fyra verksamma lärare arbetar för att utveckla och främja läsinlärning hos elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Taylor-Anne Conyer; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärning; svenska som andraspråk; modersmål; undervisning för elever med svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how four teachers in grades 1–3 describe how they organize teaching to develop reading development inbilingual students' reading acquisition. Based on the aim, two following research questions were concretized: How do four active teachers adapt teaching for students with Swedish as a second language to develop reading acquisition and reading development? What methods do the teachers suggest using in teaching to stimulate and advocate for students with another mother tongue than Swedish? The study is based on a qualitative method and the collection of material is made with semi structured interviews. LÄS MER

  3. 3. Motivation through Digital Teaching in ESL -A Research Overview of working digitally and how it affects student motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olle Ekström; [2019]
    Nyckelord :Teaching; English; element*; digital; pedagogy; motivation; tools;

    Sammanfattning : Today, children are more exposed to different kind of medias through their usage of digital devices. These children, who usually start using digital devices at an early age, come to school where a lot of them have different interests within the digital world. LÄS MER

  4. 4. Läsupplevelser och läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv : En studie om två elevers läsupplevelser och läsförståelse i förberedelse- och ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenni Eriksson; [2018]
    Nyckelord :reading comprehension; translanguaging; läsförståelse; lässtrategier; andraspråksutveckling; reading comprehension; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om läsförståelse och läsupplevelser i svenska hos elever med ett annat modersmål än svenska, genom att undersöka två lektioner och synliggöra elevens läsupplevelser i de lektionerna. Tidigare forskning visar att det krävs mer forskning på området läsförståelse ur ett mångfaldsperspektiv för att lärare bättre ska kunna bedriva en undervisning som gynnar läsutveckling hos elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. The teachers' mathematics instruction for second language learners in elementary school

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Avin Midhat; [2015]
    Nyckelord :Andraspråkselevers matematikförståelse; Lärarnas arbetssätt; matematiska textuppgifter; språkförstå;

    Sammanfattning : Syftet med denna masteruppsats är att närmare undersöka på vilka sätt lärare i grundskolan arbetar med andraspråkselever i matematik och deras språkförståelse samt vilka undervisningsformer de anser kan främja andraspråkselevers lärande. Syftet är också att undersöka vilken syn matematiklärare har på den sjunkande kunskapsnivån i matematik i grundskolan. LÄS MER