Sökning: "semistrukturerad intervju pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade orden semistrukturerad intervju pedagogik.

  1. 21. Anställningsbar eller arbetslös efter kockutbildning? : Vad gör nyexaminerade kockar anställningsbara efter avslutad yrkesutbildning enligt yrkeslärare och branschfolk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Gregory Bydairk; [2022]
    Nyckelord :Anställningsbarhet; Nyexaminerad kock; Yrkeshantverk; Lärande; Vilja; Samarbete;

    Sammanfattning : Övergången från gymnasieyrkesutbildning till anställning inom restaurangbranschen är något som har diskuteras flitigt under många år. Likaså vad som menas med begreppet anställningsbarhet. LÄS MER

  2. 22. Lärares uppfattningar om faktorer som främjar ett dialogiskt klassrum i matematiken i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Eva Nordberg; [2022]
    Nyckelord :Samtal; delaktighet; dialogisk undervisning; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att synliggöra lärares uppfattning om faktorer som främjar ett dialo- giskt klassrum i matematiken, samt lärares erfarenheter och arbetssätt för en dialogisk under- visning. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från tidigare forskning inom dialogisk mate- matikundervisning, sociomatematiska normer samt det sociokulturella perspektivet på läran- de. LÄS MER

  3. 23. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Jerringe; Klara Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER

  4. 24. ”Mår inte barnen bra, så är det svårt för dem att lära sig” : En kvalitativ studie om klasslärares (F-3) uppfattningar om elevhälsa och skolors hälsofrämjande arbete i relation till elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jean Mingungu; Dalya Reheme; [2022]
    Nyckelord :elevhälsa; undervisning; elevers lärande; lärares uppfattningar; hälsofrämjande arbete i skolan; semistrukturerad intervju;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur klasslärare uppfattar elevhälsans betydelse för elevers lärande i undervisningen. Studien syftar även till hur klasslärare uppfattar att skolor arbetar för att främja elevers hälsa, då få studier har undersökt hur elevhälsan kan påverka eleverna i början av skolgången. LÄS MER

  5. 25. Att tala med skägget : Om skäggets betydelse för hur män framställer sig själva i vardagslivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Tommy Skaresund; Emir Dizdarevic; [2022]
    Nyckelord :Beard; Facial hair; self-presentation; impression management; identity; Goffman; Skägg; självframställning; intrycksstyrning; identitet; Goffman;

    Sammanfattning : The theoretical background to this study is Goffman's dramaturgical perspective and his concept of identity. The purpose of the study is to investigate the significance of the beard for how men present themselves in everyday life. To answer the purpose of this study, qualitative semi-structured interview was chosen as the method. LÄS MER