Sökning: "sjuksköterskestudenters upplevelser under verksamhetsförlagd utbildning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden sjuksköterskestudenters upplevelser under verksamhetsförlagd utbildning.

  1. 1. Sjuksköterskestudenters kompetens inom transkulturell omvårdnad : En allmän litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Johansson; Petronella Pettersson Spångäng; [2023]
    Nyckelord :Communication; Culture; Nursing Students; Transcultural Competence; Transcultural Nursing; Kommunikation; Kultur; Sjuksköterskestudenter; Transkulturell kompetens; Transkulturell omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens mångkulturella värld möter sjuksköterskor personer med olika kulturella bakgrunder och sjuksköterskestudenter behöver utveckla sin transkulturella kompetens för att möta de kulturella behoven som detta medför. Transkulturell omvårdnad innebär att en persons kultur inverkar på omvårdnaden. LÄS MER

  2. 2. HUR LÄRANDET PÅVERKAS UNDER VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING : En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskestudenters upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Carolina Borslöv; Emelie Persson; [2017]
    Nyckelord :Lärande; verksamhetsförlagd utbildning; upplevelser; intervjuer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att den framtida sjuksköterskan ska uppnå professionell kompetens är denverksamhetsförlagda utbildningen, VFU, en viktig del i utbildningen. Ett flertal faktorer påverkar studenters upplevelser under VFU:n vilka i förlängningen leder till olika nivåer av lärande. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskestudenters förväntningar av att ge palliativ vård : hur förbereder en kurs inom palliativ vård sjuksköterskestudenter, en kvalitativ deskriptiv studie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Jenny Öhlen; [2015]
    Nyckelord :Nursing student; Expectations; Palliative care; Nursing; Education; Sjuksköterskestudenter; Förväntningar; Palliativ vård; Omvårdnad; Utbildning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Att utbilda sig till sjuksköterska är inte bara en utbildning som slutförs och sedan står där en färdig sjuksköterska, det är en process för många och det händer olika saker som också förändrar sjuksköterskestudenten som människa. Vårdandet av den döende patienten förändrar studentens attityd till vårdandet och studenterna önskar att utbildning i palliativ vård bör ligga med i grunden av sjuksköterskeutbildningen. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskestudenters upplevelser av bemötande från handledare och personalgrupp på verksamhetsförlagd utbildning : En intervjustudie med sjuksköterskestudenter i termin två

    Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Linn Forsberg; Emelie Falk; [2013]
    Nyckelord :nursing student; interaction; clinical practice placement; preceptorship; sjuksköterskestuderande; bemötande; verksamhetsförlagd utbildning; handledning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter kan känna sig sårbara i början av sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och kan påverkas både positivt och negativt av bemötandet från både handledare och övrig personalgrupp. Syfte: Att undersöka sjuksköterskestudenters upplevelser av bemötande från handledare och övrig personalgrupp och hur detta påverkar förmågan att utföra omvårdnad, samt studenternas upplevelse av studentrollen. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskestudenters upplevelser av handledning under verksamhetsförlagd utbildning VFU : en empirisk undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Minnie Petrušić; Christèl Åberg; [2009]
    Nyckelord :clinical education; empirical; nurse student; supervision; supervisor; Sjuksköterskor; handledning; verksamhetsförlagd utbildning; empirisk; handledarskap; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : Background: The education for becoming a registered nurse in Sweden includes compulsory time for clinical practice. The clinical education means an essential part in the students’ personal development. According to regulation for nurses, a registered nurse has the responsibility to supervise nurse students during their clinical placement. Aim:. LÄS MER