Sökning: "sjuksköterskor pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden sjuksköterskor pedagogik.
1. Kunskapsdelning mellan erfarna och mindre erfarna medarbetare. : En kvalitativ studie om hur sjuksköterskor upplever att deras arbetsplats möjliggör kunskapsdelning mellan medarbetare.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur sjuksköterskor upplever att deras arbetsplats möjliggör kunskapsdelning mellan erfarna och mindre erfarna kollegor. Studien har en kvalitativ metod med en hermenutisk utgångspunkt. För att få empiri till studien genomfördes fem semistruktuerade intervjuer med sjuksköterskor. LÄS MER
2. “Sånt man lär sig underarbetets gång” : En fenomenologisk studie av sjuksköterskans praktiska kunskap i de komplexa omvårdnadssituationerna
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Patienterna blir allt äldre och deras komplexa akuta och kroniska ohälsotillstånd kräver specifik bedömning och vård av omvårdnadspersonalen. Utveckling av sjuksköterskans praktiska yrkeskunskap är en lång process samtidigt som nya sjuksköterskor upplever att klyftan mellan teori- och praktisk kunskap är stor. LÄS MER
3. "Man vill ibland ge svar, och så har man inte de svaren...." : Sjuksköterskors föreställningar om existentiell omvårdnad, och upplevelsen av hur grundutbildningen rustade dem för det uppdraget.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Abstract "Man vill ibland ge svar, och så har man inte de svaren" Sjuksköterskors föreställningar om existentiell omvårdnad, och upplevelsen av hur utbilningen rustade dem för det uppdraget. Syftet med denna uppsats är att undersöka sjuksköterskors föreställningar om existentiell omvårdnad, och hur de upplevt att grundutbildningen rustat dem för den existentiella dimensionen av helhetsperspektivet som betonas inom vården. LÄS MER
4. "Har man gjort för mycket, har man gjort för lite, har man varit tillräcklig" : En narrativ studie om meningsskapande hos sjukvårdspersonal under COVID-19 pandemin
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att med narrativet i fokus undersöka hur fem sjuksköterskor ser på sittarbete och hur de navigerat sig igenom det under COVID-19 pandemin. Det empiriska materialetbestår av semistrukturerade kvalitativa intervjuer som hölls med fem sjuksköterskor som alla vårdatcovidpatienter. LÄS MER
5. "Relation går före metod" : En kvalitativ analys av professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att uppnå en ny kunskap om professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet. Studiens teoretiska utgångspunkt är relationellt perspektiv, då relationen i ett människovårdande yrke är av stor betydelse för ett lyckat behandlingsresultat. LÄS MER