Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 378 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER
7. Fritidshem och skola under 30 år : En studie av fritidspedagogers och lärares berättelser om samverkan för alla elever
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa kunskap om hur samverkan mellan fritidshem och skola skett och förändrats över tid med utgångspunkt från mötet mellan fritidspedagogprofessionen och lärarprofessionen. En viktig grund för detta intresse är vad samverkan mellan dessa professioner kan betyda för att förverkliga ”en skola för alla”. LÄS MER
8. Lässtrategier i skolans tidigare år, F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Författarna till denna studie är Sabrin Hassan och Meliha Imamovic, och vi läser grundlärarprogrammet, F-3.Studien fokuserar på hur lärare i de tidiga skolåren (F-3) arbetar med lässtrategier samt deras erfarenheter inom detta forskningsområde. LÄS MER
9. Strategier för att främja eleversskrivutveckling i svenska och svenskasom andraspråk i skolans tidigare år.Writing strategies to promote students writing development in Swedish and Swedish as a second language in the earlier years of school.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
10. Anmäl! - Kontrollkultur, prevention och dilemman i intervjuade polisers resonemang om polisanmälningar i skolmiljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I svenska skolundersökningar framkommer det att många unga utsätts för brott och där skolan är den vanligaste brottsplatsen. I Sverige har skolpersonal ingen skyldighet att polisanmäla elever som de misstänker har begått ett brott förutom när de beslagtar illegala preparat eller vapen. LÄS MER