Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 378 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Lärares strategier för att motivera elevers lärande i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anette Appelkvist; Sana Javed; [2022]
    Nyckelord :motivation; lärande; strategier;

    Sammanfattning : Att motivera elever och då särskilt elever med låg motivation är något som lärare ständigt arbetar med. Motivation är ett komplext ämne som det finns mycket litteratur och forskning kring. Dessutom finns flera motivationsteorier med olika infallsvinklar. LÄS MER

  2. 22. En systematisk litteraturstudie om elevers skrivutveckling i grundskolans tidigare år. : Med inriktning mot vad forskningen säger om skrivaktiviteter och lärares undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofie Nyman; Madelene Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skrivaktiviteter; processkrivning; genrepedagogik; digitala verktyg; analoga verktyg; didaktik;

    Sammanfattning : Idag finns det inte något internationellt arbete som fokuserar på skrivutveckling. Därav kan det tolkas att läsningen har en mer central plats inom de internationella studierna. Trots detta kan vi se att barn spontant börjar skriva innan de börjar läsa. LÄS MER

  3. 23. "Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Markström; Tobias Markström; [2022]
    Nyckelord :Ordningsstörande beteende; relationskompetens; ledarskap; specialpedagogiska perspektiv; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. LÄS MER

  4. 24. FULL SERVICE COMMUNITY SCHOOLS - En litteraturöversikt om att organisera (vissa) barns och ungas tid mot anställningsbarhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; [2021-09-24]
    Nyckelord :litteraturöversikt; full service community school; anställningsbarhet; Skola som arena; samverkan; marknadsorientering;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera vilket problem den tidigare forskningen ser Full Service Community Schools (FSCS) som en lösning på. I både Europa och USA är FSCS en vanlig modell för samverkansprojekt mellan skola och offentliga, privata och idéburna organisationer. LÄS MER

  5. 25. Kan lärare påverka lärandemiljön så att elevers läsmotivation stärks? : En kunskapsöversikt med fokus på grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sigrid Wikström; Emilia von Feilitzen; [2021]
    Nyckelord :grundskolans tidiga år; inre motivation; lärandemiljö; läsmotivation; läsundervisning;

    Sammanfattning : Läsning är en basfärdighet, avgörande för hur elever klarar sig både i skolan och i samhället. Tidigare forskning visar ett starkt samband mellan läsmotivation och läsförmåga. LÄS MER