Sökning: "skolbibliotek läsfrämjande"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden skolbibliotek läsfrämjande.

  1. 1. Svensklärarens och skolbibliotekariens möjligheter till samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Holgersson; Johan Karlsson-Törndahl; [2024]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Skolbibliotekarie; Svensklärare; Samarbete; Läsfrämjande insatser; Grundskolans 7–9;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att med hjälp av tidigare forskning synliggöra det samarbete som förekommit historiskt mellan svensklärare och skolbibliotekarie. I syftet ingick också att undersöka hur svenskläraren använder skolbibliotekarien som en pedagogisk resurs i områden som rör medie- och informationskunnighet, läsförståelse och vid läsfrämjande insatser. LÄS MER

  2. 2. Läslust eller läslus? : En undersökning om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete i samarbete med skolor med bristande skolbiblioteksverksamhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Lisa Johannesson; [2023]
    Nyckelord :school libraries; public libraries; libraries and schools; reading promotion; cooperation; skolbibliotek; folkbibliotek; bibliotek och skola; läsfrämjande verksamhet; samarbete;

    Sammanfattning : Skillnader i uppdrag och mål kan orsaka spänningar i samarbetet mellan folkbibliotek och skola. I skolor som dessutom saknar eget skolbibliotek kan den problematiken öka ytterligare då skolan är i behov av skolbibliotekstjänster vilka inte ingår i folkbibliotekets uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Förväntningar kontra verklighet: Svenska skolbiblioteks förutsättningar att bli bäst i världen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Lina Olsson; [2023]
    Nyckelord :Library and information studies; ALM; school library; school librarian; conditions for school libraries; Carol Bacchi; WPR; reading promotion; award; bibliotek- och informationsvetenskap; ABM; skolbibliotek; skolbibliotekarie; skolbibliotekens förutsättningar; läsfrämjande; utmärkelser; “Skolbibliotek i världsklass”; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Expectations of and prerequisites for Swedish school libraries is the subject of this master’s thesis. The purpose of the thesis is to gain insights into what a school library is expected to be and what is required to achieve it. LÄS MER

  4. 4. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Kämpe; Jenny Viklund; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; förutsättningar; läsfrämjande; didaktiska val;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER