Sökning: "skolklass"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade ordet skolklass.

  1. 16. Narrativa strukturer i lärospel : Narrativa strukturers påverkan på elevers minne i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Larsson; [2016]
    Nyckelord :Minne; Narrativ; Utbildning; Dataspel; Lärande; Tangential Learning;

    Sammanfattning : Undersökningen utgår ifrån Watson, Morris & Harris (2010) och Annetta m.fl. (2008) undersökningar av användandet av dataspel i en läromiljö samt Portnow’s (2008) teorier om tangential learning. LÄS MER

  2. 17. Återföreningsprocessen : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av att verka för återföreningar mellan föräldrar och familjehemsplacerade barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Moa Olsson; Sandra Nyman; [2016]
    Nyckelord :fosterhemsvård; placerade barn; återföreningar;

    Sammanfattning : Ungefär ett barn i varje normalstor skolklass har någon gång under sin uppväxt varit placerade i familjehems- eller institutionsvård och såväl frivilliga- som tvångsplaceringar ökar i Sverige. När barn placeras i samhällsvård ska socialnämnden verka för att möjliggöra återförening mellan barn och föräldrar samt hjälpa föräldrarna att åtgärda de brister som förorsakat placering. LÄS MER

  3. 18. Jo, vi älskar att läsa!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Larsson; [2015]
    Nyckelord :Ergodisk läsning; Flerstämmighet; Konformitet; Meningsskapande; Roller; Utgrupper; Ingrupper;

    Sammanfattning : Den här undersökningen studerar pojkars attityder till läsning då de befinner sig i en grupp tillsammans med andra pojkar. För att se hur deras svar påverkats har de i förväg fått fylla i några svar som rör olika frågeområden. LÄS MER

  4. 19. Förskoleklass och skolklass - samsyn med förhinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskoleklass; samsyn; samverkan; skola; sociala representationer; språklig medvetenhet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån intervjuer, observationer och en textanalys undersöka språkutveckling och samverkan i förskoleklass och årskurs 1 genom följande forskningsfrågor: Hur ser pedagoger och lärare på förskoleklassens verksamhet och uppdrag utifrån barnets språkutveckling? Hur kan en samverkan påverka kontinuiteten i barnets övergång från förskoleklass? Hur är kontinuitet, samsyn och samverkan framskriven i läroplanens mål och riktlinjer? Resultaten av det empiriska materialet visade att pedagogernas och lärarnas syn på förskoleklassens verksamhet och uppdrag utifrån språkutveckling skiljdes åt på flera sätt. Det saknades en samverkan som bl. LÄS MER

  5. 20. Ni tittar mer på namnen som står på papperet : Vad lärare och elever i bedömningshandlingar erkänner i elevers kunskapsrepresentationer: En fallstudie ur ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johannes Berggren; [2015]
    Nyckelord :Matematikundervisning; grundskola; bedömning för lärande; kamratbedömning; kommunikation; socialsemiotik; multimodalitet; designteori; erkännandekultur;

    Sammanfattning : I ett historiskt perspektiv kan skolmatematiken betraktas som traditionstyngd. Forskning visar att lektionstid ofta ägnas åt elevers eget arbete och att elever förlorar sin lust att lära matematik. Detta står i kontrast till forskning om bl.a. LÄS MER