Sökning: "skolklass"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade ordet skolklass.

  1. 21. Bedömning i matematikklassrummet : En undersökning om hur bedömning kommuniceras och uppfattas utifrån ett elevperspektiv

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Assessment; assessment acts; assessment for learning; feedback; formative assessment; mathematics; Bedömning; bedömning för lärande; bedömningshandlingar; feedback; formativ bedömning; matematik; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla fördjupade kunskaper om bedömningshandlingar i matematikklassrummet utifrån ett elevperspektiv och två frågeställningar ställdes: Vad kännetecknar de bedömningshandlingar som kommuniceras under matematiklektioner? Hur uppfattar elever de bedömningshandlingar de tar emot och ger under matematiklektioner utifrån sitt lärande och sin utveckling? Studien genomfördes i form av en fallstudie i en skolklass årskurs fyra. Klassrumsobservationer och elevintervjuer användes för insamling av empiriskt material. LÄS MER

  2. 22. Salut för individen! En studie om inkludering ur ett salutogent perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kerstin Niss Hallgren; [2014-06-25]
    Nyckelord :Inkludering; Integrering; Barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att visa på goda exempel av inkludering från en specifik skola och hur barn som inte uppfyller normen ges en inkluderad skolvistelse. Ordet inkludering har på senare tid fått ersätta ordet integrering. Detta har varit en internationell process som har sitt ursprung i Salamancadeklarationen (Unesco, 1994). LÄS MER

  3. 23. Passa bollen! : En interventionsstudie rörande elevers delaktighet i tre olika undervisningsmodeller i bollspel

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dan Wiorek; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att belysa elevers delaktighet under en bollspelslektion avseende bollinnehav och initiativtagande med boll. Ett andra syfte var att studera om delaktighet i bollspel förändras beroende på hur undervisningen genomförs. LÄS MER

  4. 24. Ett arbetslags uppfattning om möjligheter och hinder i inkluderande undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Holm; [2014]
    Nyckelord :: inkludering; inkluderande undervisningsstrategier; lärande; delaktighet; fallstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse för möjligheter och hinder med att undervisa inkluderande i en vanlig skolklass på en F-5 skola. Genom att studera ett arbetslag med ett elevunderlag som ligger nära rikssnittet vad gäller kön, andelen elever med utländsk bakgrund och andelen elever i behov av särskilt stöd har svar sökts på frågor kring vilka faktorer i undervisningen som lärarna i studien anser vara betydelsefulla för att möjliggöra inkludering och vilka hinder och möjligheter lärarna ser med att arbeta med dessa faktorer. LÄS MER

  5. 25. Testning med BeSS på svenska gymnasieungdomar utan kända språkliga svårigheter : - ett referensmaterial för bedömning av subtila språkstörningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Logopedi

    Författare :Matilda Andersson; Erik Wieslander; [2013]
    Nyckelord :BeSS; subtle language problems; SLI; dyslexia; high school students; high level language; BeSS; subtila språkliga svårigheter; språkstörning; dyslexi; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Testmaterialet Bedömning av Subtila Språkstörningar (BeSS) togs fram för att bedöma subtila språkliga svårigheter hos bland annat personer med neurodegenerativa sjukdomar. Testet har sedan använts bland annat i dyslexiutredningar då subtila språkliga svårigheter kan förekomma även vid dyslexi. LÄS MER